Christendom vs Christenisme 1

Natuurwetenschappelijke kennis halen uit de Bijbel lijkt een verkeerd gebruik van de Bijbel in te houden. Welke passages lenen zich niet voor letterlijk gebruik
Plaats reactie
FonsV
Berichten: 807
Lid geworden op: 20-07-2010 14:31

Christendom vs Christenisme 1

Bericht door FonsV » 22-09-2010 15:07

Christendom vs Christenisme 1

De terminologie 'Christendom' versus 'Christenisme' komt van Alvin Kuhn (1880-1963): The Lost Light An Interpretation of Ancient Scriptures. (720 pag.) This book is centered around his belief that the bible is not actually based on Judea, but is actually founded from Egyptian origin. Kuhn argues that he can prove that the bible is made up largely of ancient Egyptian texts. This is a key work by author Alvin Boyd Kuhn and is popular among individuals interested in his alternative biblical theories. Many readers often purchase Lost Light with Kuhn's other highly acclaimed title Shadow of the Third Century, which is also available from FQ Classics.

Kuhn heeft zijn boek destijds in eigen beheer moeten uitgeven omdat geen enkele uitgever het aandurfde. Men zegt dan wel eens: 'De tijd was er niet rijp voor'. Hij wil het onderscheid aangeven tussen de 'christelijke' religie vóór de ombuiging door het kerkelijk gezag (bij monde van een aantal kerkvaders) en de 'christelijke' religie ná die ombuiging. Dit onderscheid zal tijdens de komende bijdragen hopelijk duidelijk(er) worden. De blauw gekleurde teksten zijn citaten. En om iedereen gerust te stellen: het is maar een fractie van de citaten die mogelijk zijn.

"Hetgeen nu het christelijk geloof wordt genoemd bestond ook al onder de antieken (vóór het begin van onze jaartelling). Er is niet vanaf het begin van het menselijk geslacht gewacht tot eindelijk het geloof in 'komst van Christus in het vlees' de naam 'Christendom' kreeg. Die ware religie bestond al veel langer". (Augustinus in 'Retractiones'.)

Deze verbluffende uitspraak van Augustinus is volledig in tegenspraak met de traditionele opvatting dat het Christendom - weliswaar voortgekomen uit het Jodendom - in feite is 'nedergedaald uit de hemel' als een radicaal nieuwe, unieke, alles overtreffende religie, bedoeld om alle andere religies te overschaduwen, te vervullen en te vervangen. En dan zegt NB Augustinus: 'Vanaf het begin van het menselijk geslacht' en 'de ware religie die al veel langer bestond'.

Sprekend over Socrates, die ongeveer vijf eeuwen v.C. leefde, noemt Augustinus hem: "Een even groot Christen als welke kerkelijke heilige of martelaar ook". En: "Zijn 'heidens' Christendom was even verheven en zuiver als wat ik het mijne noem".

Weinigen realiseren zich dat Augustinus de Christelijke Drie-eenheidsleer ontleend heeft aan de 'heidense' filosoof Plotinus (205-270 n.C.) "die zijn geest had gevoed met de bijzonderheden van 'heidense' godheden en die leefde in de Griekse rationele religie voor ingewijden".

De opvattingen van Augustinus worden breed gedeeld door de grootste oude kerkhistoricus Eusebius, de bisschop van Caesarea: "De religie, door Jezus voor alle volkeren verkondigd, is nóch nieuw nóch vreemd". En: "Toegegeven: het Christendom is van latere datum en de naam 'Christen' is nieuw; maar onze manier van leven en de grondstellingen van ons geloof zijn niet door onszelf bedacht. Ze bestonden al en werden door goede mensen in acht genomen vanaf het begin van de wereld en door God aanvaard; die grondstellingen zijn immers door de natuur in de geest van de mens ingeplant".

En dit laatste de 'archetypische natuur' van het Christendom is uit de moderne onderzoeken overduidelijk geworden.

In zijn beroemde boek 'Historia ecclesiastica' zegt Eusebius dat de evangeliën van het NT uit de rituele boeken stammen van de Essenen, de voorlopers van de Christenen. Hij schrijft: "De Therapeuten (een groep Essenen in Egypte) waren Christenen en hun geschriften zijn onze evangeliën en brieven".

De theoloog Justinus Martelaar (2de eeuw n.C.) zegt: "Wat wij terecht in de oude Essenen prijzen is nu het bezit van de Christenen". En hij haalt talrijke voorbeelden aan en lijkt er wel eens moeite mee te hebben dat het Christendom zo weinig verschilt van het 'heidendom'.

Als hij door 'heidense' (Griekse) critici wordt ondervraagd zegt hij: "Als wij leren dat de Logos, de eerstgeboren Heer, onze Meester Jezus Christus, zonder menselijke tussenkomst uit een maagd is geboren, dat Hij is gekruisigd, is gestorven, is verrezen en weer naar de hemel teruggekeerd, dan zeggen wij niets meer dan jullie zeggen van degenen die jullie aanspreken met 'zonen van Jupiter'".

Celsus, een beroemd Joods filosoof, met wie Origenes een debat had, dat goed is bewaard gebleven, zegt: "Het Christelijk geloof bevat niets dat het niet gemeen heeft met het heidendom; niets nieuws". Hierop heeft Origenes geen weerwoord.

Ammonius Saccas (175-240 n.C.), geboren uit Christelijke ouders, de grondlegger van het Neoplatonisme en leraar van Origenes beweert zonder verdere nuancering dat "Christendom en heidendom op wezenlijke punten niet verschillen".

Ik hoop nu maar dat de lezers door hebben dat dit allemaal historische feiten zijn. Ik kan dus niet schrijven: 'Ik dénk dat Augustinus heeft geschreven' net zo min als ik kan schrijven: 'Ik denk dat Vondel 'Waar werd oprechter trouw…' heeft geschreven'. Kuhn geeft de teksten als historie en historie is feitelijk, dus waar en nog te verifiëren ook! .

Interessant om te horen of je die feiten voor waar aanneemt of niet en, zo niet, waarom niet.
En... je kunt ook altijd nog zeggen dat de hele zaak je geen bal interesseert. :wink:

Groeten.

Fons.
Een theoloog die naar exactheid streeft, heeft de eerste stap gezet op de weg naar het atheïsme. Een agnost is geen naïeveling, maar iemand die god nauwkeurig 'kent', voor wie dus veel, zo niet alle gods'voorstellingen' hun betekenis hebben verloren.

Juda
Berichten: 505
Lid geworden op: 20-04-2011 14:40

Bericht door Juda » 31-05-2011 01:05

dit had ik eigenlijk wel verwacht...Er is niets nieuws onder de zon :P
Wel interessante stof ;)
het Zelf is mijn God
het Zelf is Liefde, Het Zelf is Kracht.
Het is Rust, en het is Vrede.
Brahman is de Natuur en Atman is het Goddelijke Zelf dat wij allen in ons dragen.
www.arsfloreat.nl/downloads.html lees gita.pdf

Plaats reactie