Lazarus

Natuurwetenschappelijke kennis halen uit de Bijbel lijkt een verkeerd gebruik van de Bijbel in te houden. Welke passages lenen zich niet voor letterlijk gebruik
Plaats reactie
FonsV
Berichten: 807
Lid geworden op: 20-07-2010 14:31

Lazarus

Bericht door FonsV » 09-09-2010 16:28

Je hebt exegese en exegese, tekstverklaring en tekstverklaring.

Het minutieus geschreven verhaal van Lazarus' opwekking uit de dood is te vinden in Joh.11:1-44. Dat ga ik dus hier niet helemaal neerzetten. :wink:

Binnen de evangeliën zitten er wat haken en ogen:

1. Volgens Johannes is de opwekking van Lazarus voor de opperpriesters en Schriftgeleerden de directe aanleiding om Jezus ter dood te willen brengen. Bij de synoptici is dat de tempeluitdrijving die – weer volgens Johannes – aan het begin van Jezus' optreden had plaats gevonden.

2. Hoe is het te verklaren dat dit toch zéér spectaculaire wonder door de drie synoptici niet wordt vermeld?

3. Hoe is het te verklaren dat in de profane bronnen niet ook maar één woord is te vinden nóch over het wonder met Lazarus, nóch over: 'En de graven werden geopend, en vele lichamen der heiligen, die ontslapen waren, werden opgewekt; En uit de graven uitgegaan zijnde, na Zijn opstanding, kwamen zij in de heilige stad, en zijn aan velen verschenen (Mt.27:34-35)?

Maar nu een wat moderne, 'detective-achtige' exegese.

In het Egyptische 'Boek van de Dood' wordt beschreven hoe ieder jaar de feestelijke mysteriespelen (religieuze riten) plaatsvonden, waarin de dood, begrafenis en herrijzenis van Osiris werden uitgebeeld. (Het ging dus niet om 'letterlijke' gebeurtenissen maar om een mythe!!! Onder woorden brengen en uitbeelden waarvoor geen woorden bestaan.)

De stad waarin dat gebeurde kreeg voor het feest een aparte naam: 'Anu' (normaal 'Heliopolis' genoemd wat 'Stad van de zon' betekent). Zo wordt – bij wijze van voorbeeld – 's Hertogenbosch tijdens de carnavalstijd 'Oeteldonk' genoemd.

Met 'Nu' wordt 'de oerhemel' bedoeld, gezien als 'een afgrond van lege ruimte'. (Dan denk je onwillekeurig even aan 'Nirwana'.) De letter 'A' ontkent 'Nu' (zoals in 'amorf', 'apolitiek'). Het gebeuren had dus plaats in de wereld van 'Niet niks', in de 'echte wereld', namelijk die van de niet te verwoorden mysteriën, de 'échte = mysterieuze werkelijkheid'. En daarmee werd bedoeld de wereld, waarin de ziel (bewustzijn van het goddelijke) 'verdwijnt' in de materie om daaruit op te staan tot eeuwig leven. "Die zijn ziel zal verloren hebben om Mijnentwil, zal dezelve vinden”. (Mat.10:39)

Anu wordt tijdens het spel de 'plaats van broodvermenigvuldiging' genoemd. Bethlehem als 'Beit Lechem' betekent 'brood huis', als 'Biet Lechem' betekent het 'vleeshuis'. En dan heeft jaren eerder iets ten zuiden van Bethlehem nog een tempel voor de god Lachmu gestaan.

De Joden hechtten het woord 'beth' vóór het woord 'anu' en kregen zo: 'Beth- Anu' of 'Beth-Any', want 'u' en 'y' zijn onderling inwisselbaar (zoals in het Latijn de 'U' en de 'V'). Van Bethany naar het Nederlandse Bethanië is niet meer zó een onvoorstelbare stap.

En in dat Anu (of Bethanië) roept Horus zijn vader Osiris toe: "Sta op en kom tevoorschijn"! (Het is dus een mythe!)

Wie wás nu die Lazarus? De grote Egypte-kenner, Wallis Budge, maar ook Higgins en Massey wijzen er op dat een oude naam voor Osiris 'Asar' luidde. De Egyptische cultuur beslaat de nodige eeuwen en de taal veranderde met de loop der tijd. (Utrecht heette vroeger ook Ultraiectensis.)

Als Egyptenaren hun eerbied voor een bepaald persoon wilden uitdrukken plaatsten zij het lidwoord 'de' voor de naam. (Wij zeggen: "Johan Cruyff is 'de' Nederlandse voetballer" en André Hazes was 'de' zanger van de volkse smartlap. Voor de goede verstaander dus: 'De' Johan Cruyff en 'De' André Hazes.) Zo spraken de Egyptenaren van 'de Osiris', 'de Horus' en dat stond gelijk met 'Heere Osiris', 'Heere Horus'. De Joden namen dat over en spraken van 'El-Osiris' of 'El-Asar'. De Grieken spraken Grieks en de Romeinen spraken Latijn en zij maakten in hun taal de naam 'mannelijk': 'El-Asaros' en 'El-Asarus'. De sprong van daar naar 'Lazarus' is weer niet zó groot.

Massey was de eerste die het ronduit formuleerde: "Het verhaal over Jezus, die Lazarus in Bethanië ten leven wekte, is een bewerking van de Egyptische mythe, waarin Horus zijn 'dode' vader Osiris (of Asar) uit diens 'graf' riep.

In de Egyptische papyrussen staat een recitatief waarin Horus de goddelijke Meri en haar zuster Merti volgde op zijn weg naar het graf van Asar. Moet je weer aan Lazarus' zussen Maria en Martha denken.

Nog één opmerking. In de Egyptische tekst zegt Horus: "Osiris in niet dood, hij slaapt in Anu, wachtend tot hij wordt geroepen tevoorschijn te komen".
In het evangelie: 'En daarna zeide Hij tot hen: Lazarus, onze vriend, slaapt; maar Ik ga heen, om hem uit den slaap op te wekken. Zijn discipelen dan zeiden: Heere, indien hij slaapt, zo zal hij gezond worden. Doch Jezus had gesproken van zijn dood; maar zij meenden, dat Hij sprak van de rust des slaaps'. (Joh.11:11 e.v.)

Dit zijn dus feiten, natuurlijk geïnterpreteerd. Wat doe je ermee? De feiten ontkennen of een betere 'verklaring' geven voor de nauwelijks of niet te ontkennen 'parallellen'?

Opvallend is dat de auteur van het Johannes-evangelie er niet op uit is zijn lezers te bedriegen met 'valse geschiedenis'. Hij wilde in een schijnbaar historisch verhaal de volgens hem eeuwige waarheid vertellen van onze uiteindelijke overwinning van de dood en het graf. 'Jezus zeide tot haar: Heb Ik u niet gezegd, dat, zo gij gelooft, gij de heerlijkheid Gods zien zult'? (Joh.11:40)

De vraag is dus: moeten wij niet eens stoppen met de Bijbelverhalen 'letterlijk' te nemen om ze dan – al ruziënd - 'rationeel' te DE-mythologiseren? Is het niet beter die verhalen te RE-mythologiseren om ze zo hun eigenlijke waarde en betekenis terug te geven?

De Egyptenaren geloofden in de onsterfelijkheid van de ziel, in de uiteindelijke glorieuze en geestelijke verrijzenis uit de tijdelijke materie. In hun verhalen en religieuze riten of spelen beeldden zij dat geloof uit. En dat geloof is veel meer inspirerend dan het geloof in een onmogelijke want onnatuurlijke en tegennatuurlijke gebeurtenis.

Maar… ieder zijn geloof. :)

Groeten.

Fons.
Een theoloog die naar exactheid streeft, heeft de eerste stap gezet op de weg naar het atheïsme. Een agnost is geen naïeveling, maar iemand die god nauwkeurig 'kent', voor wie dus veel, zo niet alle gods'voorstellingen' hun betekenis hebben verloren.

carel
Berichten: 1569
Lid geworden op: 15-07-2010 10:40

Bericht door carel » 09-09-2010 16:55

Hi Fons,

Een prachtige post, complimenten!

Een wat flauwekul. Hoe zie jij dan de al dan niet letterlijke betekenis van 'ik schrok me het lazarus' en 'hij zoop zich compleet lazarus en bleef met koppijn op de stoep voor zijn huis zitten'. Zouden dit onvermoede kwaliteiten van Lazarus zijn geweest of zit ik dit ter plekke te verzinnen.
Fons schreef:De vraag is dus: moeten wij niet eens stoppen met de Bijbelverhalen 'letterlijk' te nemen om ze dan – al ruziënd - 'rationeel' te DE-mythologiseren? Is het niet beter die verhalen te RE-mythologiseren om ze zo hun eigenlijke waarde en betekenis terug te geven?


Natuurlijk heb je een punt Fons, alleen vraag ik me steeds sterker af waarom dit niet gebeurt. Al vanaf Augustinus ging het over het wel of niet letterlijk nemen en meestal werd een te letterlijke acceptatie van de teksten als onverstandig getypeerd. Wel zijn het erg krachtige verhalen en als er een film van wordt gemaakt is deze vaak succesvol, dus weten de verhalen, letterlijk of niet, velen te raken.

Hoe dan ook, Lazarus heeft kunstenaars behoorlijk geinspireerd, kijk maar eens (en dan laat ik nog heel veel weg hoor):

Jean Jouvenet, The Resurrection of Lazarus

Afbeelding

Of deze:

Benjamin Gerritsz Cuyp, The Raising Of Lazarus

Afbeelding

en ja, ik zou Carel niet zijn om ook met wat andere dingen te komen:

Om je lekker het lazarus te drinken:

Afbeelding

en deze:

Afbeelding

Of wat te denken van:

Afbeelding

Diverse plaatjes geven zelfs aan waar Lazarus aan dacht tijdens zijn beproeving:

Afbeelding

Eerlijk gezegd, hij is de enige niet 8)
groet
Carel

Er zijn twee oneindigheden, het universum en de menselijke domheid. maar van het eerste ben ik niet helemaal zeker. Albert Einstein. :wink:

FonsV
Berichten: 807
Lid geworden op: 20-07-2010 14:31

Lazarus

Bericht door FonsV » 09-09-2010 20:21

Dag Carel,
Je schreef:Natuurlijk heb je een punt Fons, alleen vraag ik me steeds sterker af waarom dit niet gebeurt.
Ik probeer het mezelf altijd op deze manier duidelijk te maken. Je wordt als mens geboren en je 'geest' (whatever that might be) is een tabula rasa een onbeschreven lei. Dat wordt altijd gezegd tenminste.

Ik zie dan liever het beeld van zo'n controlepoort op Schiphol voor me. Als het een passerend beeld door de douanier niet wordt doorgelaten geeft de poort voortaan bij alle gelijkende beelden spontaan rood licht en de passant wordt tegengehouden. Op die manier maakt de poort een hele verzamelingen van 'rode' beelden, andere beelden krijgen groen licht.

De hersentjes van een kind nemen alle aangereikte informatie van zijn omgeving aan met groen licht want het heeft nog niet het vermogen om zelfstandig te oordelen. Helaas gebeurt het al te veel dat het kind veel en veel te laat leert om een eigen oordeel te vellen. Platweg geformuleerd: de hersentjes zijn gespoeld. Hoe ouder je bent des te moeilijker wordt het om alleen de werkelijk ware informatie door te laten en heel de rest tegen te houden.

Kleine anekdote: op een avond sloeg een volledig onverwachte bliksem in op de bliksemafleider bij de buren. De klap was bloedstollend en ik was in een paar passen twee hoog boven waar mijn vierjarige dochter wel of niet al in slaap was gevallen. Toen ik – uitwendig volledig doodrustig – de kamer binnenkwam zat ze stijf van de schrik met wijd open ogen rechtop in bed. “Wat een knal hè, zei ik glimlachend. Dat is nu de bliksem. Kom maar eens kijken”. Ik nam haar op de arm, deed de gordijnen open en samen keken we naar het onweer. “Mooi hé”? Zij met een gezicht van 'jij weet het' knikte en ontspande voelbaar. Na een poosje: “Het wordt minder. Je moet maar gaan slapen”. Ze vond het goed. Toen ik de gordijnen wilde sluiten zei ze: “Niet doen; kan ik kijken; is mooi”. Die is nooit bang geweest voor onweer. Nou ja, alleen die twee drie minuten. :)
Je schreef:Al vanaf Augustinus ging het over het wel of niet letterlijk nemen en meestal werd een te letterlijke acceptatie van de teksten als onverstandig getypeerd.
Eigenlijk is dat wat goedkoop, zeker bij teksten waarbij letterlijk nemen bespottelijk is. Maar... niet letterlijk, hoe dan wél? Ik heb over dat onderwerp een serie recht-toe-recht-aan maar instructieve verhalen liggen. Ik zoek ze een dezer dagen eens op. :)
Je schreef:Wel zijn het erg krachtige verhalen en als er een film van wordt gemaakt is deze vaak succesvol, dus weten de verhalen, letterlijk of niet, velen te raken.
Zelfs de 'onmogelijke' verhalen, die als verhaal soms gewoon meeslepend zijn en gerust tot de wereldliteratuur mogen gerekend worden, hebben een (verborgen) mededeling of les. En dan ben je er niet met te zeggen: “Dat is letterlijk niet zo gebeurd, dus geen gezeur alsjeblieft”.

Derhalve...

Groeten.

Fons.

Aardigheidje: hoe leg je het gebod: 'Eert uw vader en uw moeder' uit?
Een theoloog die naar exactheid streeft, heeft de eerste stap gezet op de weg naar het atheïsme. Een agnost is geen naïeveling, maar iemand die god nauwkeurig 'kent', voor wie dus veel, zo niet alle gods'voorstellingen' hun betekenis hebben verloren.

carel
Berichten: 1569
Lid geworden op: 15-07-2010 10:40

Bericht door carel » 09-09-2010 20:36

Hi Fons,

Jouw anecdote over je dochter laat precies zien hoe belangrijk bepaalde dingen zijn bij kinderen. Wat voor jou een enkel moment is is voor dat kind een wending/ontluikend inzicht waar het in het verdere leven mee verder gaat.

dat soort effect moeten die verhalen uit de Bijbel ook op mensen gehad hebben en nog steeds hebben. Bij Darwin vallen ze in slaap bij Genesis krijgen ze allerlei beelden. Dat bedoel ik met krachtige taal.
je schreef:De hersentjes van een kind nemen alle aangereikte informatie van zijn omgeving aan met groen licht want het heeft nog niet het vermogen om zelfstandig te oordelen. Helaas gebeurt het al te veel dat het kind veel en veel te laat leert om een eigen oordeel te vellen. Platweg geformuleerd: de hersentjes zijn gespoeld. Hoe ouder je bent des te moeilijker wordt het om alleen de werkelijk ware informatie door te laten en heel de rest tegen te houden.


En dat is dus precies het grote gevaar. Men zegt wel eens: de eerste 40 jaar ben je bezig met afscheid te nemen van de onzin die je ouders over je heen gestort hebben. Pas daarna kun je je ontwikkelen tot een zelfstandig denkend mens. Prik me niet vast op die 40 jaar, maar dat hier een diepere wijsheid in zit is voor mij zonneklaar.
je schreef:Eigenlijk is dat wat goedkoop, zeker bij teksten waarbij letterlijk nemen bespottelijk is. Maar... niet letterlijk, hoe dan wél? Ik heb over dat onderwerp een serie recht-toe-recht-aan maar instructieve verhalen liggen. Ik zoek ze een dezer dagen eens op.
Niet letterlijk. Je neemt een film van Schwarzenegger toch ook niet letterlijk, maar indruk maakt hij wel. Voor veel mensen is er niet zo heel veel verschil tussen fictie en realiteit, ben ik van overtuigd. Hoe dan wel? Zoals het je toevalt. Iedereen heeft andere behoeften en iedereen haalt uit een verhaal ook iets anders dan de ander. Moet je eens een verhaal vertellen aan een groep en vraag dan om in 2 zinnen op te schrijven wat de kern was. Nou, dan leer je wat hoor.
je schreef:Zelfs de 'onmogelijke' verhalen, die als verhaal soms gewoon meeslepend zijn en gerust tot de wereldliteratuur mogen gerekend worden, hebben een (verborgen) mededeling of les. En dan ben je er niet met te zeggen: “Dat is letterlijk niet zo gebeurd, dus geen gezeur alsjeblieft”
.

Precies.
groet
Carel

Er zijn twee oneindigheden, het universum en de menselijke domheid. maar van het eerste ben ik niet helemaal zeker. Albert Einstein. :wink:

Plaats reactie