Natuurlijk bestaat God, maar willen we nog wel zien?

Geloven in God terwijl in en om ons heen inzichten voortdurend veranderen.
Flight
Berichten: 150
Lid geworden op: 08-07-2010 13:24

Bericht door Flight » 30-07-2010 23:26

Fons schreef:
Mag ik voor de duidelijkheid in alle oprechtheid verklaren dat ik niet bij die mensen hoor?
I stand corrected! 'Spiegelbeeld' stijl...kan ik zeker aan wennen hoor Fons.

Over het genesis verhaal:
Tegelijkertijd ben ik stomverbaasd dat een ontwikkeld mens van nu die bewondering pas kan opbrengen als het verhaal letterlijk wordt verstaan.
+ 1

Carel,

Ik heb me weer eens bescheurd van het lachen...mooi verhaal, heerlijke humor!
“I'm not normally a praying man, but if you're up there, please save me, Superman!”
- Homer Simpson

Peter T.
ID debat
Berichten: 528
Lid geworden op: 20-07-2010 18:22

Re: Natuurlijk bestaat God, maar willen we nog wel zien?

Bericht door Peter T. » 19-08-2010 18:25

FonsV schreef:Dag Flight,
Je schreef:Ik kan me oprecht voorstellen dat mensen mijn kritiek op het filmpje jammer vinden.
Mag ik voor de duidelijkheid in alle oprechtheid verklaren dat ik niet bij die mensen hoor? Ik heb de gewoonte om beweringen die ik niet voor waar aanneem met een ernstig gezicht nadrukkelijk bij te vallen. Zoals ik al aan Carel schreef, mijn bridgepartner zegt dan dat ik weer 'in spiegelbeeld' bezig ben. Ik realiseer me wel eens wat te weinig dat geschreven tekst alle intonatie en mimiek mist en dat leidt gemakkelijk tot misverstanden.

Ik schreef een stukje hierboven: Het heeft dan ook iets van jammer dat Flight het zo vakkundig heeft gefileerd. :? Mogelijk was de smiley niet de juiste want de bedoeling was: Het is verre van jammer dat Flight het zo vakkundig heeft gefileerd.
Je schreef:Een aantal verhalen in de bijbel zijn dat m.i. ook...fictieve verhalen.
V-o-l-l-e-d-i-g met je eens. En volgens mij zijn dat veel meer verhalen dan velen beseffen.
Je schreef:Spijtig dat Peter niet de argumentatie opzoekt...

Dat zal wel weer zijn op grond van 'jong geleerd is oud gedaan'. Ik zou wel eens met hem een vreedzaam dialoog willen aangaan, b.v. over het eerste hoofdstuk van de bijbel. Al sinds de lagere school vind ik het scheppingsverhaal een prachtverhaal, heb het om die reden zelfs van buiten gekend. Met de bizarre onwaarheden en onmogelijkheden erin kan ik genoeglijk de draak steken. De bewondering voor de eerbied, het ontzag en het geloof van de primitieve schrijver heeft echter daaronder niet het minst te lijden. Tegelijkertijd ben ik stomverbaasd dat een ontwikkeld mens van nu die bewondering pas kan opbrengen als het verhaal letterlijk wordt verstaan.

Een wat de laatste bijdrage van Carel betreft: als een ander het had geschreven zou ik die ander moeilijk kunnen geloven. :wink:

Groeten.

Fons.
Hoi Fons,

Die uitdaging wil ik wel aangaan hoor!

Of zal ik een voorzetje geven?

FonsV
Berichten: 807
Lid geworden op: 20-07-2010 14:31

Natuurlijk bestaat God, maar willen we nog wel zien?

Bericht door FonsV » 19-08-2010 20:00

Dag Peter,
Je schreef: Of zal ik een voorzetje geven?
Wat let je? :wink:

Groeten.

Fons.
Een theoloog die naar exactheid streeft, heeft de eerste stap gezet op de weg naar het atheïsme. Een agnost is geen naïeveling, maar iemand die god nauwkeurig 'kent', voor wie dus veel, zo niet alle gods'voorstellingen' hun betekenis hebben verloren.

FonsV
Berichten: 807
Lid geworden op: 20-07-2010 14:31

Natuurlijk bestaat God maar willen we nog wel zien?

Bericht door FonsV » 23-08-2010 14:12

Dag Peter T.,

Uit een gedachtewisseling met Flight op 30 juli j.l. Citeer ik het volgende:
Flight schreef:Spijtig dat Peter niet de argumentatie opzoekt...
Ik schreef:Ik zou wel eens met hem een vreedzaam dialoog willen aangaan, b.v. over het eerste hoofdstuk van de bijbel.
Op 19 augustus, bijna drie weken later:
Jij schreef:Die uitdaging wil ik wel aangaan hoor! Of zal ik een voorzetje geven?
Ik schreef:Wat let je? :)
Komt dat voorzetje nog of... :wink:

Groeten.

Fons.
Een theoloog die naar exactheid streeft, heeft de eerste stap gezet op de weg naar het atheïsme. Een agnost is geen naïeveling, maar iemand die god nauwkeurig 'kent', voor wie dus veel, zo niet alle gods'voorstellingen' hun betekenis hebben verloren.

Peter T.
ID debat
Berichten: 528
Lid geworden op: 20-07-2010 18:22

Re: Natuurlijk bestaat God maar willen we nog wel zien?

Bericht door Peter T. » 23-08-2010 14:28

FonsV schreef:Dag Peter T.,

Uit een gedachtewisseling met Flight op 30 juli j.l. Citeer ik het volgende:
Flight schreef:Spijtig dat Peter niet de argumentatie opzoekt...
Ik schreef:Ik zou wel eens met hem een vreedzaam dialoog willen aangaan, b.v. over het eerste hoofdstuk van de bijbel.
Op 19 augustus, bijna drie weken later:
Jij schreef:Die uitdaging wil ik wel aangaan hoor! Of zal ik een voorzetje geven?
Ik schreef:Wat let je? :)
Komt dat voorzetje nog of... :wink:

Groeten.

Fons.
Ja, vakantie hè?

Je mag hm ook zelf doen hoor Fons, ben benieuwd. Zal Genesis worden vermoed ik?

FonsV
Berichten: 807
Lid geworden op: 20-07-2010 14:31

Natuurlijk bestaat God maar willen we nog wel zien?

Bericht door FonsV » 23-08-2010 15:49

Dag Peter T.,
Je schreef:Je mag hm ook zelf doen hoor Fons, ben benieuwd. Zal Genesis worden vermoed ik?
Je vermoedde dat ik zou ingaan op jouw voorstel? Dat is een alleszins verantwoord vermoeden. :wink:

Ik wil het graag dag voor dag doen. Dus: er staat geschreven... en wat denk je daarvan? Of: wat denk je daar niet van? En... waaróm denk je dat wel of niet?

Jij mag de keus maken welke vertaling we gaan gebruiken. Ik heb er hieronder vier neergezet en rood gemaakt waar letterlijke verschillen zijn. Verschilletjes heb ik weggelaten.

Nieuwe Bijbelvertaling

1 In het begin schiep God de hemel en de aarde.
2 De aarde was nog woest en doods, en duisternis lag over de oervloed, maar Gods geest zweefde over het water.
3 God zei: ‘Er moet licht komen,’ en er was licht.
4 God zag dat het licht goed was, en hij scheidde het licht van de duisternis;
5 het licht noemde hij dag, de duisternis noemde hij nacht. Het werd avond en het werd morgen. De eerste dag.

Statenvertaling

1 In den beginne schiep God den hemel en de aarde.
2 De aarde nu was woest en ledig, en duisternis was op den afgrond; en de Geest Gods zweefde op de wateren.
3 En God zeide: Daar zij licht! en daar werd licht.
4 En God zag het licht, dat het goed was; en God maakte scheiding tussen het licht en tussen de duisternis.
5 En God noemde het licht dag, en de duisternis noemde Hij nacht. Toen was het avond geweest, en het was morgen geweest, de eerste dag.

Nederlands Bijbelgenootschap

1 In den beginne schiep God de hemel en de aarde.
2 De aarde nu was woest en ledig, en duisternis lag op de vloed, en de Geest Gods zweefde over de wateren.
3 En God zeide: Er zij licht; en er was licht.
4 En God zag, dat het licht goed was, en God maakte scheiding tussen het licht en de duisternis.
5 En God noemde het licht dag, en de duisternis noemde Hij nacht. Toen was het avond geweest en het was morgen geweest: de eerste dag.

Willebrordvertaling

1 In het begin schiep God de hemel en de aarde.
2 De aarde was woest en leeg; duisternis lag over de diepte, en de geest van God zweefde over de wateren.
3 Toen zei God: ‘Er moet licht zijn!’ En er was licht.
4 En God zag dat het licht goed was. God scheidde het licht van de duisternis;
5 het licht noemde God dag, en de duisternis noemde Hij nacht. Het werd avond en het werd ochtend; dat was de eerste dag.

Groeten.

Fons.
Een theoloog die naar exactheid streeft, heeft de eerste stap gezet op de weg naar het atheïsme. Een agnost is geen naïeveling, maar iemand die god nauwkeurig 'kent', voor wie dus veel, zo niet alle gods'voorstellingen' hun betekenis hebben verloren.

Peter T.
ID debat
Berichten: 528
Lid geworden op: 20-07-2010 18:22

Re: Natuurlijk bestaat God maar willen we nog wel zien?

Bericht door Peter T. » 23-08-2010 16:31

FonsV schreef:Dag Peter T.,
Je schreef:Je mag hm ook zelf doen hoor Fons, ben benieuwd. Zal Genesis worden vermoed ik?
Je vermoedde dat ik zou ingaan op jouw voorstel? Dat is een alleszins verantwoord vermoeden. :wink:

Ik wil het graag dag voor dag doen. Dus: er staat geschreven... en wat denk je daarvan? Of: wat denk je daar niet van? En... waaróm denk je dat wel of niet?

Jij mag de keus maken welke vertaling we gaan gebruiken. Ik heb er hieronder vier neergezet en rood gemaakt waar letterlijke verschillen zijn. Verschilletjes heb ik weggelaten.

Nieuwe Bijbelvertaling

1 In het begin schiep God de hemel en de aarde.
2 De aarde was nog woest en doods, en duisternis lag over de oervloed, maar Gods geest zweefde over het water.
3 God zei: ‘Er moet licht komen,’ en er was licht.
4 God zag dat het licht goed was, en hij scheidde het licht van de duisternis;
5 het licht noemde hij dag, de duisternis noemde hij nacht. Het werd avond en het werd morgen. De eerste dag.

Statenvertaling

1 In den beginne schiep God den hemel en de aarde.
2 De aarde nu was woest en ledig, en duisternis was op den afgrond; en de Geest Gods zweefde op de wateren.
3 En God zeide: Daar zij licht! en daar werd licht.
4 En God zag het licht, dat het goed was; en God maakte scheiding tussen het licht en tussen de duisternis.
5 En God noemde het licht dag, en de duisternis noemde Hij nacht. Toen was het avond geweest, en het was morgen geweest, de eerste dag.

Nederlands Bijbelgenootschap

1 In den beginne schiep God de hemel en de aarde.
2 De aarde nu was woest en ledig, en duisternis lag op de vloed, en de Geest Gods zweefde over de wateren.
3 En God zeide: Er zij licht; en er was licht.
4 En God zag, dat het licht goed was, en God maakte scheiding tussen het licht en de duisternis.
5 En God noemde het licht dag, en de duisternis noemde Hij nacht. Toen was het avond geweest en het was morgen geweest: de eerste dag.

Willebrordvertaling

1 In het begin schiep God de hemel en de aarde.
2 De aarde was woest en leeg; duisternis lag over de diepte, en de geest van God zweefde over de wateren.
3 Toen zei God: ‘Er moet licht zijn!’ En er was licht.
4 En God zag dat het licht goed was. God scheidde het licht van de duisternis;
5 het licht noemde God dag, en de duisternis noemde Hij nacht. Het werd avond en het werd ochtend; dat was de eerste dag.

Groeten.

Fons.
Tja, ik heb zelf nog de Dordtse bijbel, die ik minder vind dan de Statenvertaling (natuurwetenschappelijke invloed in deze vertaling, FOEI!)

1:1 Sinds het begin is God schepper,- van de hemelen en de aarde.
Genesis

1:2 De aarde is woestheid en warboel geweest, met duisternis op het aanschijn van de oervloed,- maar adem van God reeds wervelend over het aanschijn van het water.

1:3 Dan zegt God: kome er licht!- en er kómt licht.

1:4 God ziet het licht aan: ja, het is goed! Zo brengt God scheiding aan
tussen het licht en de duisternis.

1:5 God roept tot het licht 'dag' en tot het duister heeft hij geroepen 'nacht'; er komt een avond en er komt een ochtend: één dag.

Mijn voorkeur?

Statenvertaling :lol:

carel
Berichten: 1569
Lid geworden op: 15-07-2010 10:40

Bericht door carel » 23-08-2010 16:35

Tja, ik heb zelf nog de Dordtse bijbel, die ik minder vind dan de Statenvertaling (natuurwetenschappelijke invloed in deze vertaling, FOEI!)
Leuk :)))
groet
Carel

Er zijn twee oneindigheden, het universum en de menselijke domheid. maar van het eerste ben ik niet helemaal zeker. Albert Einstein. :wink:

FonsV
Berichten: 807
Lid geworden op: 20-07-2010 14:31

Natuurlijk bestaat God maar willen we nog wel zien?

Bericht door FonsV » 23-08-2010 17:22

Dag Peter T.,
Je schreef:Tja, ik heb zelf nog de Dordtse bijbel, die ik minder vind dan de Statenvertaling.
En terecht, zeg :!: :!: :!: Dat kun je toch geen vertaling(!) meer noemen. En dan zeuren over 'dat ze vroeger bij het doorvertellen en/of overschrijven van de Bijbel fouten zouden hebben gemaakt'. Ik zou bijna tegen die Dordtselingen zeggen: 'Poten thuis houden als je blieft”! Kom nou!!! :evil:

Goed, de Statenbijbel dus. Even geduld want ik heb een paar uurtjes iets anders te doen.

Groeten.

Fons.
Een theoloog die naar exactheid streeft, heeft de eerste stap gezet op de weg naar het atheïsme. Een agnost is geen naïeveling, maar iemand die god nauwkeurig 'kent', voor wie dus veel, zo niet alle gods'voorstellingen' hun betekenis hebben verloren.

FonsV
Berichten: 807
Lid geworden op: 20-07-2010 14:31

Bericht door FonsV » 23-08-2010 17:31

Voor Carel:

HAHA :lol:

Groeten. :wink:

Fons.
Een theoloog die naar exactheid streeft, heeft de eerste stap gezet op de weg naar het atheïsme. Een agnost is geen naïeveling, maar iemand die god nauwkeurig 'kent', voor wie dus veel, zo niet alle gods'voorstellingen' hun betekenis hebben verloren.

Plaats reactie