de Heilige Geest:

Geloven in God terwijl in en om ons heen inzichten voortdurend veranderen.
Juda
Berichten: 505
Lid geworden op: 20-04-2011 14:40

de Heilige Geest:

Bericht door Juda » 29-05-2011 13:42

De Heilige Geest is Gods Kracht.

Ik zal hier een aantal teksten erbij halen om te laten zien wat dit inhoudt.
Velen weten dit niet, zoals sommigen van de discipelen van Johannes de Doper.

De Heilige Geest is letterlijk vertaald: de Heilige Adem.
De Adem is als de wind, je ziet haar niet, maar je voelt haar wel.

Wat de Bijbel zegt over de Geest Gods:

Jesaja 11 vers 2:

En op Hem [Christus en ook op elke rechtvaardige] zal de Geest des HEEREN rusten, de Geest der wijsheid en van verstand, de Geest van raad en sterkte, de Geest van kennis en vrees voor ( Lees: ontzag voor ) de HEERE.

2 corinthiers 3 vers 17:
De Heere nu is de Geest; en waar de Geest des Heeren is, aldaar is vrijheid

johannes 4 vers 24:
God is Geest, en die Hem aanbidden, aanbidden Hem in geest en waarheid.

1 johannes 4 vers 2:
Hieraan kent gij den Geest van God: alle geest, die belijdt, dat de Heer Jezus Christus in het vlees gekomen is, die is uit God.

1 petrus 4 vers 14.
let op, dit is slechts een stukje van het vers, om mijn punt duidelijk te maken:

zo zijt gij zalig; want de Geest
der heerlijkheid, en de Geest van God rust op u
.

De Geest openbaart dingen en dank zij de Geest kun je namens God spreken, mits je goed onderricht bent.
Ezechiel 11 vers 5:
Zo viel dan de Geest des HEEREN op mij, en Hij zeide tot mij: Zeg: Zo zegt de HEERE:

Daarna volgt een zogeheten profetie, door de Geest geopenbaard.


1 johannes 5 vers 6 ( weer een stukje:)
de Geest is het, Die getuigt, dat de Geest de waarheid is. 7 Want Drie zijn er, Die getuigen in den hemel, de Vader, het Woord en de Heilige Geest; en deze Drie zijn Eenheid.

Johannes 7 vers 37:
En op de laatste dag, dat is de grote dag van het feest, stond Jezus op en zei:
Zo iemand dorst, die kome tot Mij en drinke. 38 Die in Mij gelooft, gelijkerwijs de Schrift zegt, stromen des levenden waters zullen uit zijn buik vloeien. 39 (En dit zei Hij, verwijzend naar de inwoning van de Geest, die zij ontvangen zouden, die in Hem geloven; want de Heilige Geest was nog niet geopenbaard, omdat Jezus nog niet verheerlijkt was

Dit vind ik persoonlijk erg duidelijk, als je het opvat in wetenschappelijke zin.
de geest Gods is een soort natuurkracht, die de mensen vervult met Liefde, en die leert je jezelf en de waarheid te kennen.

Dit is geen trucje van: Poef en je weet het.

Dit is het begin van de zoektocht naar waarheid.

een Christen die de Geest niet begrijpt, is een gelovige wiens doel nog niet bereikt is.
Hij dient dan ook eerst de Geest te begrijpen.

Ik hoop dat deze teksten daarbij helpen.
de Geest woont in jou en de Geest heeft kennis nodig:
de Bhagavad Gita zegt iets in de trant van:
het zwaard der kennis versnijdt de onwetendheid.

ik vertrouw daarom de experts op hun gebied. ik vertrouw hen meer dan de Bijbel hoewel ik de woorden van Christus alle aanvaard.

voor mensen die dit verschijnsel niet kennen:
Om de Geest te kunnen laten stromen in jezelf, zou je een oefening kunnen doen:
ikzelf haal vaker 50 keer diep en rustig adem.
ik Richt me op mij adem en ik luister naar het gevoel van geluk, dat ontstaat, wanneer ik adem.
dit wordt steeds sterker.

dit gevoel van liefde beginnen te begrijpen is het stuk van God dat in jou woont beginnen te leren begrijpen.

Dit is de energie van God, ofwel Zijn Geest.

Deze energie en goede kennis hebben voor mij meer gezag dan de Bijbel.
het Zelf is mijn God
het Zelf is Liefde, Het Zelf is Kracht.
Het is Rust, en het is Vrede.
Brahman is de Natuur en Atman is het Goddelijke Zelf dat wij allen in ons dragen.
www.arsfloreat.nl/downloads.html lees gita.pdf

carel
Berichten: 1569
Lid geworden op: 15-07-2010 10:40

Bericht door carel » 29-05-2011 13:44

Hi Juda,

hier kom ik op terug, even geen tijd (nee, niet mijn Vrouwe die mij onder de plak heeft 8) )
groet
Carel

Er zijn twee oneindigheden, het universum en de menselijke domheid. maar van het eerste ben ik niet helemaal zeker. Albert Einstein. :wink:

Juda
Berichten: 505
Lid geworden op: 20-04-2011 14:40

Bericht door Juda » 29-05-2011 13:57

carel schreef:Hi Juda,

hier kom ik op terug, even geen tijd (nee, niet mijn Vrouwe die mij onder de plak heeft 8) )
lol :lol: :P
het Zelf is mijn God
het Zelf is Liefde, Het Zelf is Kracht.
Het is Rust, en het is Vrede.
Brahman is de Natuur en Atman is het Goddelijke Zelf dat wij allen in ons dragen.
www.arsfloreat.nl/downloads.html lees gita.pdf

carel
Berichten: 1569
Lid geworden op: 15-07-2010 10:40

Bericht door carel » 29-05-2011 16:51

Hi Juda,

Over de heilige Geest.

Als ik je teksten goed tot me door laat dringen dan kom ik op het volgende. De heilige Geest is de omschrijving die mensen van toen kozen om gebonden- en verbondenheid met elkaar uit te drukken. Wat is het dat een volk tot een volk maakt, een kerk tot een kerk en een gezin tot een gezin. Fundamentele waarden dus, als die verbondenheid er niet is, dan is er niks eigenlijk en dat wordt treffend door jouw teksten geadstrueerd. Precies het probleem dat wij mondiaal vandaag-de-dag ervaren: we zijn niet (voelen ons) met elkaar verbonden. Dat is de zwakte in Europa, de zwakte tussen religies en leidt tot zeker 80% van ons falen, we doen maar wat, of de ander er last van heeft, who cares?

Daarmee is het thema dat achter de symboliek van de heilige Geest zit uiterst belangrijk en vitaal. Heeft niks aan kracht ingeboet.
je schreef:Dit is het begin van de zoektocht naar waarheid.
Als ik bovenstaande doorzet, dan kom ik op 'zoektocht naar gemeenschappelijkheid en tolerantie'. OK, ik ben natuurlijk diepgaand verpest door allerlei niet-religieuze stromingen, maar toch. Eén 'waarheid' bestaat er niet, wel een waarheid die je gemeenschappelijk hebt. En dat alles tot je dienst, zolang het maar niet leidt tot 'mijn waarheid is beter dan de jouwe', want dan gaat het mis.

Ik lees dat De Geest openbaart dingen en dank zij de Geest kun je namens God spreken, mits je goed onderricht bent. Ezechiel 11 vers 5: precies zo: Je hebt pas een echt goed begrip van de waarden die je met anderen deelt als je goed onderricht hebt gehad in de culturen, de onderliggende verhoudingen, de belangen en overtuigingen van de ander. Pas dan ben je in staat om diepgaand met elkaar te verkeren. Daar ben ik het overigens mee eens en je ziet het weer: ik haal die goddelijke factor eruit, ik probeer het terug te voeren tot menselijke waarden en dingen die wij mensen kunnen begrijpen. Dus precies wat je in de wetenschap ook ziet: onderzoek, verklaringen zoeken maar de bovennatuurlijke factor uit de vergelijkingen halen.
Juda schreef:Ik hoop dat deze teksten daarbij helpen.
de Geest woont in jou en de Geest heeft kennis nodig:
de Bhagavad Gita zegt iets in de trant van:
het zwaard der kennis versnijdt de onwetendheid.
Zeker. Goede teksten en door jou zo helder mogelijk weergegeven, verklaard. Ik maak er natuurlijk weer iets typisch menselijks van. En het thema van de heilige Geest is een heel belangrijk thema, daarover geen enkel misverstand. Waarom haal ik die goddelijke factor eruit? Niet omdat er wel of geen godheden zouden bestaan (als die bestaan dan zijn het er trouwens velen, niet eentje) Simpel: omdat de Bijbel een door mensen geschreven boek is. Dat verhalen vertelt die de moeite waard zijn, maar die ook de basis vormen van veel gevaarlijke lariekoek. Daarom zal ik, net zo min als Gen 1, teksten over de heilige Geest nooit letterlijk opvatten. Wel probeer ik, en daar help je bij, de essentie achter de teksten te achterhalen. Daarom vind ik dit soort exegese ook zo interessant. Ik zoek dus niet 'de waarheid', maar 'de essentie'...
Juda schreef:voor mensen die dit verschijnsel niet kennen:
Om de Geest te kunnen laten stromen in jezelf, zou je een oefening kunnen doen:
ikzelf haal vaker 50 keer diep en rustig adem.
ik Richt me op mij adem en ik luister naar het gevoel van geluk, dat ontstaat, wanneer ik adem.
dit wordt steeds sterker.
... en dat doe ik ook hier. Wat je beschrijft is precies wat yogatechnieken ook laten zien. In het boeddhisme is dit aspect tot in het absurde verder uitgewerkt, de stadia van ontwikkeling die je met meditatie (een soort bidden) kunt bereiken. Het christendom stipt dit slechts aan, het boeddhisme heeft daar heel veel extra over te melden. De stilte in jezelf is de krachtigste bron die er is, dat soort dingen.
groet
Carel

Er zijn twee oneindigheden, het universum en de menselijke domheid. maar van het eerste ben ik niet helemaal zeker. Albert Einstein. :wink:

Juda
Berichten: 505
Lid geworden op: 20-04-2011 14:40

Bericht door Juda » 29-05-2011 18:46

dit ben ik volledig met je eens.

Ik denk alleen wel dat de Heilige Geest wel degelijk een natuurkracht is, die ons in staat stelt, om verbonden te voelen met de rest van de mensheid en ( voor mij als Christen dan ) met God en voor jou zal hetzelfde waarschijnlijk heten:
met [de Liefde] in jezelf.
het Zelf is mijn God
het Zelf is Liefde, Het Zelf is Kracht.
Het is Rust, en het is Vrede.
Brahman is de Natuur en Atman is het Goddelijke Zelf dat wij allen in ons dragen.
www.arsfloreat.nl/downloads.html lees gita.pdf

Juda
Berichten: 505
Lid geworden op: 20-04-2011 14:40

Bericht door Juda » 29-05-2011 19:29

Andere stromingen, die vergelijkbare dingen zeggen als Christus:

ik ben ervan overtuigd dat Boeddha dezelfde God zocht als die Christus liet zien.
Ook denk ik dat Krisjna, de Godheid uit de Bhagavad Gita, dezelfde als Christus is.

Maar dit is geloof, dit is gebaseerd op mijn eigen ervaring, en het feit dat de leerstellingen bijna hetzelfde zijn.
het is dan ook niet op kennis gebaseerd...
het Zelf is mijn God
het Zelf is Liefde, Het Zelf is Kracht.
Het is Rust, en het is Vrede.
Brahman is de Natuur en Atman is het Goddelijke Zelf dat wij allen in ons dragen.
www.arsfloreat.nl/downloads.html lees gita.pdf

carel
Berichten: 1569
Lid geworden op: 15-07-2010 10:40

Bericht door carel » 29-05-2011 22:37

Juda schreef:Andere stromingen, die vergelijkbare dingen zeggen als Christus:

ik ben ervan overtuigd dat Boeddha dezelfde God zocht als die Christus liet zien.
Ook denk ik dat Krisjna, de Godheid uit de Bhagavad Gita, dezelfde als Christus is.

Maar dit is geloof, dit is gebaseerd op mijn eigen ervaring, en het feit dat de leerstellingen bijna hetzelfde zijn.
het is dan ook niet op kennis gebaseerd...
Dit sluit ik ook niet uit. Ik zal je daarin niet tegenspreken. God, als Hij bestaat, is groter dan alle beschrijvingen van alle religies bij elkaar.

Twijfel

Ze zoeken/bedoelen dezelfde God, maar ik heb dan wel grote twijfel of ze de christelijke (JHWH) zochten, want dat is bepaaldelijk een onplezierige God. Ook als ik de teksten niet letterlijk lees kan ik tot geen andere conclusie komen dan dat dit geen God van liefde is. Plagen sturen, waaronder het doden van de eerstgeborene, een verschrikkelijke daad, zeker in die tijd. Of alles en iedereen uitroeien, behalve Noach en zijn familie/vrienden, zoals bij de Vloed gebeurde. Of mensen vervloeken tot in het 4e geslacht zoals in Deuteronomium (bij de 10 Geboden) gebeurt als ze zich niet onderwerpen. Onderscheid maken tussen 'Mijn volk en de Anderen/ongelovigen'? Het lijkt me heel moeilijk om die teksten ten positieve uit te leggen, mij lukt het in ieder geval niet.

En dan moet je ook bedenken dat die vloed +- 2000 jaar na het scheppen van de aarde plaatsvond (aarde 6000 jaar geleden gemaakt, +- 4000 jaar geleden de Vloed). Dan heb je als God er toch een potje van gemaakt? In 2000 jaar was de mensheid verloederd en paste alleen uitmoorden? Nee, daar kan ik echt helemaal niks mee. Dan is je schepping falikant mislukt. Snap je?

Gelukkig noem je Christus. Daar kan ik me meer bij voorstellen, een wijs en oorspronkelijk denker. Maar dan zit je toch met het gegeven dat Hij een drie-eenheid vormt met JHWH.

Sniegemakkelijkuitteleggen nie.
groet
Carel

Er zijn twee oneindigheden, het universum en de menselijke domheid. maar van het eerste ben ik niet helemaal zeker. Albert Einstein. :wink:

Juda
Berichten: 505
Lid geworden op: 20-04-2011 14:40

Bericht door Juda » 30-05-2011 08:37

Hoi Carel,

Ik denk dat je de Drie eenheid helemaal los moet zien van het Oude Testament...
Het OT is een verzameling verhalen die volgens mij vaak mythisch zijn.
Ik denk dat alleen de Profeten echt geschiedenis zijn.

De Profeten hebben het namelijk wel over een Liefdevolle God, die de Joden terugfluit naar de kern van de Godsdienst.
Dit terwijl dat wat Mozes aanbidt, alles bruut vermoordt.

De rest ( Mozes zijn 5 boeken ) is volgens mij bijna allemaal gebaseerd op mythen en sagen die door Israël te serieus ( Lees: te Letterlijk ) zijn genomen.

Dit onderscheid dient gemaakt te worden, omdat de Profeten wel goed bezig waren.
De Profeten hadden de God in zichzelf ontdekt en ontdekten dat de Joden bezeikt waren door het valse JHWH beeld..dat Mozes geloofde in Exodus.
de Profeten waren dan ook geen geliefd volk, tussen het hypocriete en geïndoctrineerde Israël van die tijd.

JHWH was dan ook geen bestaande God.
JHWH is niet dezelfde Godheid als Christus.

Christus is de God die in je woont.
En Christus heeft het gedachtegoed van JHWH uit de Hemel gegooid.
dit zegt Hij ook ergens in de Bijbel.
De Joden van die tijd noemt Hij kinderen van de Duivel.
frappant dat God zijn eigen kinderen van de duivel noemt.

Dit betekent dan ook volgens mij dat JHWH en Christus helemaal niet dezelfden zijn.

Christus houdt zich niet bezig met strenge en onmenselijke wetten.
geloof in Hem is vrijheid en zegt eigenlijk dit:
Doe wat je wil, maar wees wijs, want niet alles is nuttig.
En heb respect.
het Zelf is mijn God
het Zelf is Liefde, Het Zelf is Kracht.
Het is Rust, en het is Vrede.
Brahman is de Natuur en Atman is het Goddelijke Zelf dat wij allen in ons dragen.
www.arsfloreat.nl/downloads.html lees gita.pdf

carel
Berichten: 1569
Lid geworden op: 15-07-2010 10:40

Bericht door carel » 30-05-2011 10:30

Hi Juda,

Begrijp me goed, jij leest de Bijbel en behoudt het goede. Deed iedereen dat, dan was er rond religie nooit een probleem geweest. Maar niet iedereen leest en doet zoals jij dat doet.

Kijk met me mee:
Juda schreef:Ik denk dat je de Drie eenheid helemaal los moet zien van het Oude Testament...
Dat kan niet, bedenk dat Jezus een Jood was en dacht en handelde vanuit de oude schriften. Hij wilde het aloude geloof een nieuwe, actuele betekenis geven. Allemaal binnen het bestek van, wat christenen het O.T. noemen. Dat kun je niet wegpoetsen hoor.
je schreef:Het OT is een verzameling verhalen die volgens mij vaak mythisch zijn.
Ik denk dat alleen de Profeten echt geschiedenis zijn.
Daar zou je wel eens helemaal gelijk in kunnen hebben. Die profeten waren wijze mannen en hun verhalen zullen redelijk letterlijk zijn opgetekend denk ik.
je schreef:De Profeten hebben het namelijk wel over een Liefdevolle God, die de Joden terugfluit naar de kern van de Godsdienst.
Dit terwijl dat wat Mozes aanbidt, alles bruut vermoordt.


Precies. Helaas is de doorwerking van die brute godheid nogal sterk, heel veel onverzoenlijkheid stamt uit de soort teksten als ik in mijn post benoem. Je ziet ook dat onverzoenlijkheid het vaak wint van de veel en veel wijzere boodschap van Jezus, als: "keer je andere wang toe"
je schreef:De rest ( Mozes zijn 5 boeken ) is volgens mij bijna allemaal gebaseerd op mythen en sagen die door Israël te serieus ( Lees: te Letterlijk ) zijn genomen.
Was het alleen maar Israel, dan hadden we te maken met een probleem van redelijk beperkte omvang. Maar nee, het christelijk geloof is ermee doordesemt en hetzelfde geldt voor de islam, met een Koran die heel veel O.T. elementen bevat. Daar komt veel kwaad uit voort. En ik bemerk bij strenge christenen en crea's ook heel, heel weinig van de werken van Jezus, ik vind ze koud, onverzoenlijk en hard. Die hebben echt niks van die hele boodschap begrepen hoor.
je schreef:JHWH was dan ook geen bestaande God.
JHWH is niet dezelfde Godheid als Christus.
Ik begrijp helemaal wat je bedoelt Juda. Maar hier kom je in strenge kring niet mee weg. De drie-eenheid is echt één God, in drie manifestaties. Moet spannend zijn binnen dat driemanschap, de een wil moorden en vloeden oproepen, de ander wil vrede en liefde en de derde wijsheid en verbondenheid. Daar zal menig krachtterm worden gebezigd denk ik zo.
je schreef:Christus is de God die in je woont.
En Christus heeft het gedachtegoed van JHWH uit de Hemel gegooid.
dit zegt Hij ook ergens in de Bijbel.
De Joden van die tijd noemt Hij kinderen van de Duivel.
frappant dat God zijn eigen kinderen van de duivel noemt.

Dit betekent dan ook volgens mij dat JHWH en Christus helemaal niet dezelfden zijn.


Je hebt in mijn visie gelijk, zo zie ik het ook. Maar die JHWH is wel 'de vader' en die gooi je niet zo snel je (zijn) huis uit. Jezus was een rebel, goed opgeleid, wijs, zeker in relatie tot zijn leeftijd (30-33 jaar oud). Wij zouden strengen ook kunnen aanduiden met dezelfde termen, want de manier waarop creationisme zich probeert te verspreiden kun je gerust duivels noemen.
groet
Carel

Er zijn twee oneindigheden, het universum en de menselijke domheid. maar van het eerste ben ik niet helemaal zeker. Albert Einstein. :wink:

Juda
Berichten: 505
Lid geworden op: 20-04-2011 14:40

Bericht door Juda » 30-05-2011 13:18

Carel schreef:
je schreef:

Dit betekent dan ook volgens mij dat JHWH en Christus helemaal niet dezelfden zijn.


Je hebt in mijn visie gelijk, zo zie ik het ook. Maar die JHWH is wel 'de vader' en die gooi je niet zo snel je (zijn) huis uit. Jezus was een rebel, goed opgeleid, wijs, zeker in relatie tot zijn leeftijd (30-33 jaar oud). Wij zouden strengen ook kunnen aanduiden met dezelfde termen, want de manier waarop creationisme zich probeert te verspreiden kun je gerust duivels noemen.
Creationisme:
Inderdaad ik denk dat het Creationisme een duivelse leer is, die wetenschap ontkent en die alles dat het terecht tegenspreekt, probeert te onderdrukken.
en de waarheid van bijvoorbeeld evolutie voor "van de duivel" verslijt.

Duivel betekent dan ook in het Grieks "Diabolos" en dat betekent: verdraaier.


JHWH:
Christus bracht een heel nieuwe leer mee.
Hij was wel een Jood, maar Hij bracht een voor de Joden totaal nieuwe Godheid mee.
Bedenk dat Hij tussen zijn 12e en 33e overal kan zijn geweest, in India, of bij andere mensen met de Leer, die hem onderwezen.
Hij was slim, en Hij was daarnaast de Incarnatie van de ziel van de echte, Onbekende God.

Zichzelf en de Onbekende Godheid gaf Hij volgens mij in vergelijkende zin de status JHWH, om de Joden te laten begrijpen dat Hij de Zo(o)n van de Hoogste God is.

Hij is voor God de Vader het Belangrijkste en daarom zou je Hem ook symbolisch de "Zon" van God kunnen noemen..

De Leer en JHWH:
De Leer van Christus staat volgens mij haaks op de leer van Mozes.
Daarom komen zij volgens mij ook van niet dezelfde God.

Mozes leert:
gezegend als je dit doet,
en vervloekt als je dat doet.

je wordt dus voor eeuwig gestraft om het minste en geringste.

Christus leert:
de wet vervloekt iedereen:
De wet, die kan niemand houden.
dat hoeft ook niet.
Leef en vertrouw op de Geest der Liefde en op Kennis.

God houdt toch van je, ookal kun je de Wet niet houden.

dit is wat ikzelf denk...

Groeten Juda.
het Zelf is mijn God
het Zelf is Liefde, Het Zelf is Kracht.
Het is Rust, en het is Vrede.
Brahman is de Natuur en Atman is het Goddelijke Zelf dat wij allen in ons dragen.
www.arsfloreat.nl/downloads.html lees gita.pdf

Plaats reactie