Voor een ieder die nog twijfelt aan een onzichtbare wereld

Geloven in God terwijl in en om ons heen inzichten voortdurend veranderen.
Peter T.
ID debat
Berichten: 528
Lid geworden op: 20-07-2010 18:22

Voor een ieder die nog twijfelt aan een onzichtbare wereld

Bericht door Peter T. » 14-10-2010 17:45

Een uitdrijver, schokkend, en raak vooral niet in de war "wie" er spreekt, de dame of demon.

http://www.youtube.com/user/boblarsonex ... _PaX8DcT6Y

http://www.boblarson.org/

Dirk
Berichten: 302
Lid geworden op: 16-07-2010 20:06

Re: Voor een ieder die nog twijfelt aan een onzichtbare were

Bericht door Dirk » 14-10-2010 18:49

@Peter,

Zou je misschien ook je mening over dit gebeuren kunnen geven? Geloof je in uitdrijvingen, is het enkel psychologisch of niet, dat soort zaken, wat is je mening over exorcisten/miracle workers die als fraudeurs ontmaskerd zijn? Dat is wat interessanter dan enkel een link; het lijkt nu toch vooral op reclame, vooral omdat je ook de website van de beste man verlinkt...
"We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further."
--Richard Dawkins

Peter T.
ID debat
Berichten: 528
Lid geworden op: 20-07-2010 18:22

Re: Voor een ieder die nog twijfelt aan een onzichtbare were

Bericht door Peter T. » 15-10-2010 10:04

Dirk schreef:@Peter,

Zou je misschien ook je mening over dit gebeuren kunnen geven? Geloof je in uitdrijvingen, is het enkel psychologisch of niet, dat soort zaken, wat is je mening over exorcisten/miracle workers die als fraudeurs ontmaskerd zijn? Dat is wat interessanter dan enkel een link; het lijkt nu toch vooral op reclame, vooral omdat je ook de website van de beste man verlinkt...
Demonen zijn realiteit, daar heeft WJO al lang geleden over geschreven en de Bijbel is daar ook duidelijk in. Fraudeurs heb je overal, in de geneeskunde (wat dus niet wil zeggen dat er geen ziekten zijn), in de wetenschap (Haeckel, Piltdown etc. wat dus niet wil zeggen dat de wetenschap per definitie frauduleus is, en ga zo maar door.

Ik vind het dus niet zo'n beste binnenkomer van je, want ik zou zo maar kunnen denken dat wat jij niet gelooft per definitie frauduleus is. Dat vind ik dus aperte onzin.

Verder vind ik het uitermate vreemd dat nu ik een keer twee links geef het wéér niet goed is. Plaats je geen link krijg ik het hele (ahum) forum over me heen inclusief pseudo moderator Flight, en nu ik twee links plaats heb je daar wat over te zeggen.

Dirk, wil jij überhaupt ergens over discussieren?

nielsbosman
Berichten: 266
Lid geworden op: 20-07-2010 12:13

Bericht door nielsbosman » 15-10-2010 11:16

Piltdown is bedacht door een theoloog. Wetenschappers hebben juist deze fraude ontdekt.

Maar dat terzijde.

Demonen zijn net zo'n realistisch als een film realistisch kan zijn. Men wil bewust of onbewust ergens in geloven en gaat daarin mee. Demonen zijn dus psychologisch uitstekend te veklaren. Wetenschappelijk zijn ze alleen niet aan te tonen. En zoja laat het maar eens zien. Daarnaast is het vaak pure bangmakerij. Uitdrijvingen werken ook vaak als hypnose, mensen komen in een soort trance. De ene persoon is daar vatbaarder voor dan de andere.

Peter T.
ID debat
Berichten: 528
Lid geworden op: 20-07-2010 18:22

Bericht door Peter T. » 15-10-2010 13:47

nielsbosman schreef:Piltdown is bedacht door een theoloog. Wetenschappers hebben juist deze fraude ontdekt.

Maar dat terzijde.

Demonen zijn net zo'n realistisch als een film realistisch kan zijn. Men wil bewust of onbewust ergens in geloven en gaat daarin mee. Demonen zijn dus psychologisch uitstekend te veklaren. Wetenschappelijk zijn ze alleen niet aan te tonen. En zoja laat het maar eens zien. Daarnaast is het vaak pure bangmakerij. Uitdrijvingen werken ook vaak als hypnose, mensen komen in een soort trance. De ene persoon is daar vatbaarder voor dan de andere.
Typisch een reactie waaruit blijkt dat je op geen enkele manier kennis hebt genomen van de materie.

De opnamen van Larson laten juist zien dat de persoon zelf geen macht heeft, de demonen een naam hebben, en dat ze alleen maar door Jezus uitgeworpen kunnen worden.

Deze zaken simpel wegwuiven is niets anders dan je kop in het wetenschappelijke zand steken. Wetenschap kan niet alles verklaren, dus het feit dat de wetenschap dit niet kan verklaren zegt mij helemaal niets.

Ter info voor degene die wel nadenkt:

Als je aan 'demonische bezetenheid' denkt, dan zal je misschien net als ik in eerste instantie denken aan het verhaal van Jezus en 'legio'. Een man die in de macht was van diverse 'onreine geesten'.

Marcus 5:5-13 - Jezus ontmoet door demonen bezeten man
Toen hij Jezus in de verte zag, rende hij op hem af, viel voor hem neer en schreeuwde: ‘Wat wilt u van me, Jezus, Zoon van de Allerhoogste God? Ik bezweer u bij God, pijnig me niet!’ Want Jezus had gezegd: ‘Onreine geest, ga uit die man weg!’

Jezus vroeg hem: ‘Wat is uw naam?’ ‘Legio,’ antwoordde hij, ‘want we zijn met velen.’ En hij verzocht Jezus dringend, hen niet uit deze streek te verjagen. Nu werd daar op de helling van een heuvel een grote kudde varkens gehoed. ‘Stuur ons naar die varkens,’ verzochten de geesten Jezus, ‘dan kunnen we bij ze intrekken.’ Jezus stond hun dat toe. De onreine geesten gingen weg uit de man en trokken in bij de varkens, en de kudde, zo’n tweeduizend stuks, stormde de helling af, het meer in en ze verdronken.

Duidelijk wordt uit deze gebeurtenis dat de dienaren van de tegenstander dus in mensen kunnen heersen en daarmee het hele leven van zo'n persoon verwoesten; vaak ook anderen beschadigend. Gelukkig heeft Jezus de man bevrijdt van zijn 'demonische bezetenheid'.

Toch weten we ook, dat zelfs als de demonen zijn verdwenen, dat 'een leeg huis' een groot gevaar kan betekenen, want zo lang je niet verbonden bent aan GOD middels de Geest van God is je geest en lichaam beschikbaar voor de geesten van de tegenstander van God. De Bijbel zegt hierover het volgende:

Lukas 11:24 'Als een onreine geest iemand heeft verlaten, trekt hij door dorre streken, op zoek naar rust. Vindt hij die niet, dan zegt hij: Ik ga terug naar het huis dat ik heb verlaten'.

Hoe ontstaat 'bezetenheid'
Een simpel antwoord zou kunnen zijn: niet verankerd zijn in Jezus door de doop en niet verbonden zijn met GOD door Zijn Geest daarna door handoplegging. We weten immers uit de Bijbel dat je door het ontvangen van de Geestesgaven in werkelijkheid 'deelnemer aan de Heilige Geest' wordt.
Hebr 6:4 'Want wie eenmaal het licht hebben ontvangen, genoten hebben van de hemelse gaven en deel gekregen hebben aan de heilige Geest…'.

Hoewel dit antwoord bijbels en waar is, zal het 'sprekender' zijn om bezetenheid vanuit de praktische werkelijkheid te laten zien; een werkelijkheid waarin mensen in denken, doen en streven aan werken en mee verbonden zijn, zoals:

Afgodendiensten en offeren aan afgoden
Magische rituelen en bezweringen
Aanroepen van geesten of doden
Waarzeggerij, machtspelletjes en vervloekingen
Egoïsme, materialisme en onverschilligheid (leeg huis!)
Eigen 'spiritualiteit'; jezelf leegmaken en jezelf vullen' (leeg huis!)
Concrete voorbeelden hiervan in deze tijd
Een aantal praktijkvoorbeelden in deze tijd van hoe mensen hiermee bezig zijn:

(klik hier voor inhoudelijke toelichting op occulte geneeswijzen)

Reiki
Hekserij, tovenarij, voodoo
Kabbalah en Vrijmetselarij
New Age, Hindoeïsme en Boeddhisme
Deze opsomming is niet limitatief, maar een opsomming die bedoeld is om het overgrote gedeelte van mensen die aan 'bezetenheid lijden' in kaart te brengen.

Op TV zie je tegenwoordig niets anders dan films over hekserij, tovenarij, demonen, vervloekingen, superkrachten, new-age-talismannen, etc. Alles draait om aan de macht komen, aan de macht blijven en alles naar je hand zetten met deze machten, gepaard gaand met veel geweld, sex en magie. Geen wonder dat velen ook 'die krachten' willen en zich met afgodische zaken bezig gaan houden… En vaak al op jonge leeftijd.

Mensen die deze 'spirituele misleidingen' tot zich nemen en er zich mee bezig houden, worden daarmee 'gebied van de tegenstander'. Ze worden geleid door de geest(en) van de tegenstander en beschadigen dus zichzelf, maar zeker ook de direkte omgeving. Het doel van de tegenstander is om zoveel mogelijk mensen in zijn macht te krijgen en zowel zijn demonen als degenen die bezeten worden door die demonen zijn hét middel om nog meer mensen in zijn macht te krijgen…

Uit: http://www.sign2god.com/folders/demonis ... nheid.html

FonsV
Berichten: 807
Lid geworden op: 20-07-2010 14:31

Geesten

Bericht door FonsV » 15-10-2010 17:58

Een aantal jaren geleden woonde ik in Tilburg waar, als ik me de naam goed herinner, de Willem II-kazerne stond. Iedere drie maanden streek daar een nieuwe lichting recruten neer.

Tegen het einde van de opleiding was er een ouderdag: vaders en moeders kwamen kijken waar hun zoon de voorbije weken had verbleven. Onderdeel van de dag was een samenkomst in de parochiezaal van een nabijgelegen kerk. Tweemaal heb ik dat gebeuren bijgewoond.

Toen iedereen was gezeten hield een hoge ome een instructieve toespraak (soort briefing) en stelde daarna aan het publiek de paragnost/hypnotiseur professor Herini voor.

De professor, kale, fel ogige man met heftig aangezette wenkbrauwen en in het lang zwart gekleed, droeg de aanwezigen op hun handen boven hun hoofd vast ineen te vouwen en riep dan een paar maal: "Vasterrr!... vasterrr!... vasterrr!" en op het laatst: "Ze kunnen niet meer los". Op een paar personen na liet iedereen de handen zakken.
Dan riep de prof tegen degenen die nog steeds met hun handen vastgeklemd omhoog zaten: "Loslaten!" Van de recruten die dat niet deden nodigde hij een viertal uit op het toneel. En dan begon het:

* iedere uitgenodigde struikelde over de bovenste trede van het trapje naar het toneel en reageerde zijn woede af op iets dat er niet was.
* achter elkaar gezeten op keukenstoelen roeiden ze op commando van de prof hard of zachtjes, gingen naar links of rechts of draaiden in een kringetje na geruzied te hebben over de richting waarin.
* "Het vriest" en ze begonnen te rillen en hun handen warm te slaan.
* "Het is warm" en ze trokken hun jasje uit, begonnen te transpireren en puffen.
* "Hier... een ijsje", hij reikte de recruten niets aan, die het toch aannamen en lekker begonnen te likken.
* "Ik zie een panter aankomen", de recruten keken verwilderd in het rond of zochten een veilig heenkomen.

En de rest bespaar ik je maar. ;)

Uiteindelijk werden de recruten naar hun plaats teruggestuurd, de prof klapte in zijn handen en de recruten ontwaakten, keken verdwaasd om zich heen en konden zich van het gebeurde niets herinneren. De zaal reageerde dolenthousiast; de recruten snapten niet waarom.

Jammer dat ik er geen filmpje van heb gemaakt dat ik op het net kan zetten. Geesten heb ik niet gezien en dat is te begrijpen want geesten zijn onzichtbaar. Ook op een film. Maar... dat bewijst niet dat ze er niet zijn! Dus... toch weer een beetje eng. :evil:

Groeten.

Fons.
Een theoloog die naar exactheid streeft, heeft de eerste stap gezet op de weg naar het atheïsme. Een agnost is geen naïeveling, maar iemand die god nauwkeurig 'kent', voor wie dus veel, zo niet alle gods'voorstellingen' hun betekenis hebben verloren.

carel
Berichten: 1569
Lid geworden op: 15-07-2010 10:40

Bericht door carel » 15-10-2010 18:14

Hi Peter, Niels, Fons,

Peter roert een interessant onderwerp aan. Ik heb bijvoorbeeld met een zeker (spannend!) genoegen gekeken naar series als "The Mentalist", "Supernatural" en "Moonlighting", de eerste ging over mentale krachten, op een heel speelse manier, de 'mentalist' geloofde namelijk niet in deze krachten, maar was wel in staat mensen heel snel te doorgronden. Dat was dus een heel rationele serie, beetje Niels-achtig zeg maar. De tweede serie Supernatural, handelt over twee broers Dean en Sam, in een wereld die van boven tot onder bevolkt is door demonen, maar ook engelen komen er in voor. Een van de twee broers ontwikkelt in de strijd die ze voeren met zowel de onderwereld als de bovenwereld (de engelen) bovennatuurlijke krachten. Heel eng, ik zit/zat op het puntje van mijn stoel kan ik je zeggen. Die engelen waren trouwens erg bijbels neergezet, krachtpatsers, maar ook wrekend als wat er gebeurde niet in hun visie paste.

Ik zeg niet dat deze krachten niet bestaan, hoe moet ik dat dan weten. Niels heeft wel een punt, maar ook hij kan niet bewijzen dat ze niet bestaan. Het stuk van Peter is het lezen beslist waard. Ik vind ook dat je eens kan kijken naar de aantrekkingskracht voor dit soort onderwerpen. Mensen zijn er erg gevoelig voor en dat is voor mij reden genoeg om er wat langer bij stil te staan. Ook neuro science houdt zich hiermee bezig, maar ook de conclusies uit hun onderzoek kun je nog steeds 'naar twee kanten' interpreteren.

Is het waar of niet? Bekijk het ook eens van een andere kant, wetenschap weet ook niet alles: meer dan de helft van de wereldbevolking, gelijkelijk verdeeld over 'westers' en 'niet-westers', is overtuigd van deze krachten. Ik kan behoorlijk griezelen bij de series die ik noemde. :twisted:
groet
Carel

Er zijn twee oneindigheden, het universum en de menselijke domheid. maar van het eerste ben ik niet helemaal zeker. Albert Einstein. :wink:

nielsbosman
Berichten: 266
Lid geworden op: 20-07-2010 12:13

Bericht door nielsbosman » 15-10-2010 18:16

Dat je telkens weer terug komt op de piltdown mens. Laat zien dat je daar geen kennis van hebt.

http://www.archeoforum.nl/artikel/piltd ... jagers.pdf

Het 'feit' dat de wetenschap dat niet kan verklaren wil niet zeggen dat automatisch demonen bestaan.

Zelfde geldt voor de redenatie: evolutie bestaat niet dus Genesis is waar.

Deze zaken worden dan ook niet simpel weggewoven. De zaken worden verklaard van o.a. uitgaande van een psychologische invalshoek.

"Hoewel dit antwoord bijbels en waar is, zal het 'sprekender' zijn om bezetenheid vanuit de praktische werkelijkheid te laten zien; een werkelijkheid waarin mensen in denken, doen en streven aan werken en mee verbonden zijn, zoals: "

Hoezo waar? hier ga je al uit dat alles wat in de bijbel staat waar is. Wie denkt er nu niet na?

Het antwoord is waar omdat het in de bijbel staat. De bijbel is waar omdat god zegt dat de bijbel waar is. En in de bijbel staat dat god waar is. Zo komen we weer in de eeuwige cirkelredenatie. Waar men juist niet hoeft na te denken.

Tja en nadenken, zomaar stukken knippen en plakken zonder je eigen mening er onder te zetten is niet bepaald een kwestie van nadenken. Maar meer een kwestie van Control C en Control V

Peter T.
ID debat
Berichten: 528
Lid geworden op: 20-07-2010 18:22

Bericht door Peter T. » 15-10-2010 19:02

carel schreef:Hi Peter, Niels, Fons,

Peter roert een interessant onderwerp aan. Ik heb bijvoorbeeld met een zeker (spannend!) genoegen gekeken naar series als "The Mentalist", "Supernatural" en "Moonlighting", de eerste ging over mentale krachten, op een heel speelse manier, de 'mentalist' geloofde namelijk niet in deze krachten, maar was wel in staat mensen heel snel te doorgronden. Dat was dus een heel rationele serie, beetje Niels-achtig zeg maar. De tweede serie Supernatural, handelt over twee broers Dean en Sam, in een wereld die van boven tot onder bevolkt is door demonen, maar ook engelen komen er in voor. Een van de twee broers ontwikkelt in de strijd die ze voeren met zowel de onderwereld als de bovenwereld (de engelen) bovennatuurlijke krachten. Heel eng, ik zit/zat op het puntje van mijn stoel kan ik je zeggen. Die engelen waren trouwens erg bijbels neergezet, krachtpatsers, maar ook wrekend als wat er gebeurde niet in hun visie paste.

Ik zeg niet dat deze krachten niet bestaan, hoe moet ik dat dan weten. Niels heeft wel een punt, maar ook hij kan niet bewijzen dat ze niet bestaan. Het stuk van Peter is het lezen beslist waard. Ik vind ook dat je eens kan kijken naar de aantrekkingskracht voor dit soort onderwerpen. Mensen zijn er erg gevoelig voor en dat is voor mij reden genoeg om er wat langer bij stil te staan. Ook neuro science houdt zich hiermee bezig, maar ook de conclusies uit hun onderzoek kun je nog steeds 'naar twee kanten' interpreteren.

Is het waar of niet? Bekijk het ook eens van een andere kant, wetenschap weet ook niet alles: meer dan de helft van de wereldbevolking, gelijkelijk verdeeld over 'westers' en 'niet-westers', is overtuigd van deze krachten. Ik kan behoorlijk griezelen bij de series die ik noemde. :twisted:
Hoi Carel,

Dank voor de enige serieuze reactie.

"Het 'feit' dat de wetenschap dat niet kan verklaren wil niet zeggen dat automatisch demonen bestaan. " aldus Niels. Dat zei ik helemaal niet, en als je zijn post goed leest is het bij hem: "Het 'feit' dat de wetenschap dat niet kan verklaren wil zeggen dat automatisch demonen niet bestaan.

Ik ken iemand die die dingen ook uitdrijft, het is gewoon werkelijkheid. En als je de filmpjes van Larson bekijkt kom ik ook tot die conclusie.

Of moten we geloven dat het allemaal toneelspelers zijn? Kom op zeg :)

Heb je al kunnen kijken naar mijn post over die multiversa?

nielsbosman
Berichten: 266
Lid geworden op: 20-07-2010 12:13

Bericht door nielsbosman » 15-10-2010 20:04

Bepaal jij wat een serieuze reactie is en wat geen serieuze reactie is?

Ik zeg ook niet dat demonen niet kunnen bestaan. Het is daarmee ook een filosofische of religieuze kwestie. En als je mijn post goed leest werp je mij woorden in de mond waar jezelf daarvoor al afstand van doet. Raar.

"Het 'feit' dat de wetenschap dat niet kan verklaren wil zeggen dat automatisch demonen niet bestaan.

Dat zeg ik dus niet. Dat interpreteer jij.

Het is gewoon de werkelijkheid. De uitdrijf methode bestaat ongetwijfeld. Wat we kunnen zien, zien we. Alleen of het gaat om demonen of een psychologisch proces is de vraag. Een psychologisch proces kun je wetenschappelijk analyseren voor zover deze methoden daarvoor toereikend zijn. Met demonen kun je dat niet.

Het zijn ook geen toneelspelers. Wel zien we vaak dat mensen gevoelig zijn voor uitdrijvingen. Dat geldt ook voor hypnose. Op nat. geo. was laatst ook een hele interessante docu te zien over duivels uitdrijvingen.

Het gaat vaak om mensen die makkelijk te beinvloeden zijn, in een soort trance komen, een soort hypnose komen, graag mee doen. En al graag ergens in willen geloven. Bovendien zijn het vaak mensen die al problemen hebben en zich verhullen achter een demon.

En het wordt ook wel eens gebruikt voor angst makerij. En dat lijkt mij een slechte zaak. Daarnaast wordt er soms flink geld mee verdient. Dan is het handig om te vertellen dat er geen wetenschappelijk bewijs voor demonen is. En dat men beter een psycholoog kan bellen als men problemen heeft. Dat geldt ook voor media als jomanda, shar of uri geller.

Plaats reactie