Voor een ieder die nog twijfelt aan een onzichtbare wereld

Geloven in God terwijl in en om ons heen inzichten voortdurend veranderen.
Peter T.
ID debat
Berichten: 528
Lid geworden op: 20-07-2010 18:22

Re: Voor eenieder die nog twijfelt aan een onzichtbare werel

Bericht door Peter T. » 21-10-2010 17:52

"Voor mij is dit een typisch grrristelijke 'binnenkomer'"

Voor mij is dit een typiscche "end of discussion".

FonsV
Berichten: 807
Lid geworden op: 20-07-2010 14:31

Voor eenieder die nog twijfelt aan een onzichtbare wereld

Bericht door FonsV » 21-10-2010 17:57

Dan ben je meteen mooi af van het antwoorden op onthullende vragen.;)
Een theoloog die naar exactheid streeft, heeft de eerste stap gezet op de weg naar het atheïsme. Een agnost is geen naïeveling, maar iemand die god nauwkeurig 'kent', voor wie dus veel, zo niet alle gods'voorstellingen' hun betekenis hebben verloren.

nielsbosman
Berichten: 266
Lid geworden op: 20-07-2010 12:13

Re: Voor eenieder die nog twijfelt aan een onzichtbare werel

Bericht door nielsbosman » 22-10-2010 09:31

Peter T. schreef:"Voor mij is dit een typisch grrristelijke 'binnenkomer'"

Voor mij is dit een typiscche "end of discussion".
Waar er kritiek geleverd wordt op Peter's geloof en het christendom weet hij niet hoe snel mogelijk hij het op een ander onderwerp moet hebben of vertrekt uit de discussie.

Angsthazen gedrag. Bang voor zelf reflectie. En zoniet bewijs dan maar eens het tegendeel.

Juda
Berichten: 505
Lid geworden op: 20-04-2011 14:40

demonen..

Bericht door Juda » 06-05-2011 22:23

Ik weet niet of ze bestaan.
Christus geneest in de Bijbel mensen die bezeten zijn, maar die dingen kun je ook zien als een manier om de ziekte begrijpelijk te maken.
Christus noemt het demonen, omdat dat te verhapstukken is voor de mensen toen.
Het kunnen namelijk ook psychoses of andere psychische aandoeningen zijn, waar mensen niets vanaf wisten toen.

Maar tegelijk kan het ook dat demonen wel bestaan.
het bewijs daarvoor is hetzelfde als het bewijs tegen en dat leidt me terug naar de eerste zin in deze post:
Ik weet niet of ze bestaan.

ik kan ook niet kiezen, zonder dat iets me bewijst dat ze bestaan.
want papier, (Ook de Bijbel) is geduldig.
De vage redeneringen van kerkleiders kun je het beste niet serieus nemen, omdat bijna alles in die wereld bedrog is.

Daarnaast komt het op mij over als een onvolwassen manier van het verwerken van eventuele ziekte.
je geeft de schuld van emotionele problemen aan een demon of je gaat naar een gebedsgenezing en je hoopt dat je ervanaf komt.
ik denk dat je vaak beter kunt proberen om ermee te leren omgaan in plaats van te vluchten voor wie je bent.

Maar het is wel een mooie gedachte om te denken dat er zoiets bestaat als gebedsgenezing.
De vraag die ik mij stel is:
Als het echt bestaat en het werkt, waarom zien we dan geen vrucht en alleen maar opgelichte mensen?
groet Juda.
het Zelf is mijn God
het Zelf is Liefde, Het Zelf is Kracht.
Het is Rust, en het is Vrede.
Brahman is de Natuur en Atman is het Goddelijke Zelf dat wij allen in ons dragen.
www.arsfloreat.nl/downloads.html lees gita.pdf

carel
Berichten: 1569
Lid geworden op: 15-07-2010 10:40

Bericht door carel » 06-05-2011 22:48

@JUda,
Juda schreef:Christus geneest in de Bijbel mensen die bezeten zijn, maar die dingen kun je ook zien als een manier om de ziekte begrijpelijk te maken.
Christus noemt het demonen, omdat dat te verhapstukken is voor de mensen toen.
Het kunnen namelijk ook psychoses of andere psychische aandoeningen zijn, waar mensen niets vanaf wisten toen.
Als je deze uitspraken plaatst in de tijd van toen dan was een begrip als 'demonen uitdrijven' een heel normaal begrip. Heel letterlijk toen en nog altijd prima figuurlijk te gebruiken. Even een geintje. Gretta Duisenberg rijdt niet in een auto maar gebruikt haar bezem voor lokaal vervoer. :)

Ik ga er overigens van uit dat Jezus die ziekten ook niet kende, hij was echt een mens tussen de mensen. Ware dat niet zo geweest en had hij alles geweten wat er te weten valt, dan was hij wellicht begonnen met een klein klasje 'penicilline maken en gebruiken' of mensen leren tanden poetsen of met nog iets veel slimmers. Nee, alle dingen die Jezus deed pasten in zijn tijd, een verlicht mens tussen de zijnen.

Hetzelfde geldt voor het doen van wonderen. Vrijwel altijd zal het gaan om gebeurtenissen die niet (met actueel beschikbare kennis) te verklaren zijn. Elke stam, had zo zijn wonderdoener, die bad voor een goede oogst, voor regen, voor langere nachten (in de winter), zieken genezen, het stamhoofd wijze raad geven en zo meer. Op dit punt beluisterde ik met genoegen een van de redenen om Johannes Paulus II zalig te verklaren: hij had een wonder verricht. Dit is wel uit zijn oorspronkelijke verband gerukt. Toen deze kerkregels werden vastgesteld was dat een gebruikelijke denklijn: een goed mens doet goede dingen. Zo zouden wij dat vandaag-de-dag noemen.

Geen wonder :roll:

Misbruik is van alle tijden. Zo zie ik met groot misnoegen dat die Uri Geller, stinkend rijk geworden met zijn (eenvoudige) lepel-trucje, dat hij uitlegde als 'een bijzondere gave', weer op tv verscheen. Een fabelachtig goochelaar als Hans Kázan heeft het daar heel moeilijk mee. Goochelen is om mensen te vermaken, niet om mensen te flessen en jezelf 'gaven' toe te dichten.

Er is een aardige serie op sbs6, The Mentalist, elke donderdag 20:30 uur, die daar heel fraai de vinger op legt.

Afbeelding
groet
Carel

Er zijn twee oneindigheden, het universum en de menselijke domheid. maar van het eerste ben ik niet helemaal zeker. Albert Einstein. :wink:

Plaats reactie