Het ware gezicht van de islam (en de wetenschap)

Geloven in God terwijl in en om ons heen inzichten voortdurend veranderen.
Peter T.
ID debat
Berichten: 528
Lid geworden op: 20-07-2010 18:22

Re: Het ware gezicht van de islam (en de wetenschap)

Bericht door Peter T. » 16-09-2010 12:44

FonsV schreef:Dag Carel,
Je (aan Peter) schreef:Twee totaal verschillende onderwerpen in een post. Het eerste gedeelte spreekt me zeer aan, dat beschrijft de lijdensweg van een jonge vrouw vanuit een fundamentalistisch milieu naar het christendom. Hopelijk een christendom dat niet ook absolutistisch is.
Ik denk: benieuwd hoe Peter daarop reageert. Heeft hij erop gereageerd? Dat is me dan ontgaan. :?

Even verder:
Je schreef:Jammer dat je dat stuk hebt aangevuld met dat tweede deel. Ze hebben niks met elkaar te maken namelijk en de ene strijd (loskomen uit het islam fundamentalisme) is echt niet te vergelijken met de andere strijd (die tussen wetenschappers en creationisten).
Peter schreef:Het is geen strijd van creationisten tegen wetenschappers, het is een strijd van wetenschappers tegen het verouderde evolutie paradigma.
Daarna gaat het over de forumregels.

Als dit een 'ontmoeting' is tussen twee doordenkers (ik zelf zie nergens een derde), dan vrees ik met grote vreze dat (tenminste) één van de twee een opvatting van denken heeft, die niet de mijne is. En... áls ik daarin gelijk heb is het geen vruchtbare ontmoeting maar een onvruchtbare botsing tussen twee elkaar niet verdragende werelden. En of dát nu de doelstelling van dit forum is? Ik veronderstel van niet.

Wat dichterlijk uitgedrukt misschien, maar wel duidelijk. Hoop ik. :wink:

Groeten.

Fons.
Nee, niet duidelijk Fons.

Onterecht worden tegenstanders van evolutie op één hoop gegooid met creationisten. Onterecht wordt het evolutie paradigma in stand gehouden.

Als jij behoord tot de categorie die evolutie niet kritisch wenst te bezien, sterker nog, hoe dan ook op de been wilt houden, ondanks nieuwe inzichten, ben je dan zelf niet een........ (voorzichtig hoor)..... fundamentalist?

FonsV
Berichten: 807
Lid geworden op: 20-07-2010 14:31

Het ware gezicht van de islam (en de wetenschap)

Bericht door FonsV » 16-09-2010 14:08

Dag Peter,
Je schreef:Nee, niet duidelijk Fons.
Wees nu eens een kerel en geef mij duidelijk aan wát er onduidelijk was in mijn bewering. Dus liever niet de hele bijdrage weer aanhalen meer alleen de woorden waarom het gaat. S.V.P.
Onterecht worden tegenstanders van evolutie op één hoop gegooid met creationisten. Onterecht wordt het evolutie paradigma in stand gehouden.
Ik gooi alleen alle orthodoxe creationisten op de hoop van tegenstanders van een evolutie.
Als jij behoord tot de categorie die evolutie niet kritisch wenst te bezien, sterker nog, hoe dan ook op de been wilt houden, ondanks nieuwe inzichten, ben je dan zelf niet een........ (voorzichtig hoor)..... fundamentalist?
Ik behoor dus niet tot die categorie a) omdat ik de evolutietheorie wél kritisch bezie en b) omdat ik altijd opensta voor nieuwe inzichten. Derhalve ben ik geen fundamentalist.

Maar... of dit weer duidelijk is? Ik ben benieuwd. :wink:

Groeten.

Fons.
Een theoloog die naar exactheid streeft, heeft de eerste stap gezet op de weg naar het atheïsme. Een agnost is geen naïeveling, maar iemand die god nauwkeurig 'kent', voor wie dus veel, zo niet alle gods'voorstellingen' hun betekenis hebben verloren.

Peter T.
ID debat
Berichten: 528
Lid geworden op: 20-07-2010 18:22

Re: Het ware gezicht van de islam (en de wetenschap)

Bericht door Peter T. » 16-09-2010 14:29

FonsV schreef:Dag Peter,
Je schreef:Nee, niet duidelijk Fons.
Wees nu eens een kerel en geef mij duidelijk aan wát er onduidelijk was in mijn bewering. Dus liever niet de hele bijdrage weer aanhalen meer alleen de woorden waarom het gaat. S.V.P.
Onterecht worden tegenstanders van evolutie op één hoop gegooid met creationisten. Onterecht wordt het evolutie paradigma in stand gehouden.
Ik gooi alleen alle orthodoxe creationisten op de hoop van tegenstanders van een evolutie.
Als jij behoord tot de categorie die evolutie niet kritisch wenst te bezien, sterker nog, hoe dan ook op de been wilt houden, ondanks nieuwe inzichten, ben je dan zelf niet een........ (voorzichtig hoor)..... fundamentalist?
Ik behoor dus niet tot die categorie a) omdat ik de evolutietheorie wél kritisch bezie en b) omdat ik altijd opensta voor nieuwe inzichten. Derhalve ben ik geen fundamentalist.

Maar... of dit weer duidelijk is? Ik ben benieuwd. :wink:

Groeten.

Fons.
Duidelijk Fons!

"Ik gooi alleen alle orthodoxe creationisten op de hoop van tegenstanders van een evolutie. "

Dan vergeet je nogal wat wetenschappers en kritische mensen.

FonsV
Berichten: 807
Lid geworden op: 20-07-2010 14:31

Het ware gezicht van de islam (en de wetenschap)

Bericht door FonsV » 16-09-2010 15:57

Dag Peter,
Je schreef:Dan vergeet je nogal wat wetenschappers en kritische mensen.
Wetenschappers zijn niet orthodox en kritische mensen zijn niet orthodox. Kritische wetenschappers dus al helemáál niet. Die stellen rationele vragen, proberen een rationeel antwoord te formuleren en wachten dan op rationele kritiek. :)

En... ik had een vraag gesteld. Krijg ik daarop nog antwoord? :?

Groeten.

Fons.
Een theoloog die naar exactheid streeft, heeft de eerste stap gezet op de weg naar het atheïsme. Een agnost is geen naïeveling, maar iemand die god nauwkeurig 'kent', voor wie dus veel, zo niet alle gods'voorstellingen' hun betekenis hebben verloren.

carel
Berichten: 1569
Lid geworden op: 15-07-2010 10:40

Bericht door carel » 16-09-2010 16:59

Hi Fons,

Ben jouw artikel 'de geboorte van God' aan het lezen, daar kom ik te dezer dagen op terug.

Vooruitlopend plaats ik toch even deze passage:
De 'geboorte van God' schreef:Ter wille van de duidelijkheid moeten wij dus onderscheid maken tussen godsdienst en religie. Religie is een gevoel, daar worden we mee geboren omdat het dansen/zingen van ons scheppingverhaal al zo lang met het mensdom meegaat, en het heeft alles te maken met gemeenschapsbeleving, zoals onze jongeren laten zien. Het is deel van onze menselijkheid.

Godsdienst daarentegen is deel van de cultuur waarin iemand toevallig geboren wordt. Het is de invulling van het religieuze gevoel door de priesterkaste in een klassensamenleving, welke invulling het belangrijkste instrument is voor de heersende elite om de overheerste gewone mensen in het gareel te houden. Dat is geen cynische voorstelling van zaken, het “Cuius regio eius religio” is een historisch onvermijdelijk gebleken ontwikkelingsgegeven.
Kortom, interessante materie dit. :shock:
groet
Carel

Er zijn twee oneindigheden, het universum en de menselijke domheid. maar van het eerste ben ik niet helemaal zeker. Albert Einstein. :wink:

FonsV
Berichten: 807
Lid geworden op: 20-07-2010 14:31

Het ware gezicht van de islam (en de wetenschap)

Bericht door FonsV » 16-09-2010 17:45

Dag Carel,
Je schreef:Kortom, interessante materie dit.
Leuk dat jij dat ook vindt. En... je hebt nog een heel eind te gaan. :)

Mij benieuwen wat je er allemaal van hebt opgestoken.

Groeten.

Fons.
Een theoloog die naar exactheid streeft, heeft de eerste stap gezet op de weg naar het atheïsme. Een agnost is geen naïeveling, maar iemand die god nauwkeurig 'kent', voor wie dus veel, zo niet alle gods'voorstellingen' hun betekenis hebben verloren.

Eelco
Berichten: 147
Lid geworden op: 19-07-2010 14:00

Bericht door Eelco » 17-09-2010 10:21

Deze posts van Peter T. zijn alweer geen citaten, maar integraal overgenomen teksten van elders.

Dat is geen citaat, maar plagiaat, en dus strafbaar.

Alleen een stukje uit zo'n tekst mag je copy-and-pasten (en mét bronvermelding), niet de HELE tekst !

FonsV
Berichten: 807
Lid geworden op: 20-07-2010 14:31

Het ware gezicht van de islam (en de wetenschap)

Bericht door FonsV » 17-09-2010 12:03

Dag Eelco,
Je schreef:Dat is geen citaat, maar plagiaat, en dus strafbaar.
Is er een strafbaar verschil tussen:

a) de link naar een artikel en
b) een 'quote' van dat artikel met de link naar het originele artikel eronder?

Groeten.

Fons.
Een theoloog die naar exactheid streeft, heeft de eerste stap gezet op de weg naar het atheïsme. Een agnost is geen naïeveling, maar iemand die god nauwkeurig 'kent', voor wie dus veel, zo niet alle gods'voorstellingen' hun betekenis hebben verloren.

Eelco
Berichten: 147
Lid geworden op: 19-07-2010 14:00

Re: Het ware gezicht van de islam (en de wetenschap)

Bericht door Eelco » 17-09-2010 13:36

FonsV schreef:Dag Eelco,
Je schreef:Dat is geen citaat, maar plagiaat, en dus strafbaar.
Is er een strafbaar verschil tussen:

a) de link naar een artikel en
b) een 'quote' van dat artikel met de link naar het originele artikel eronder?

Groeten.

Fons.
Zowel optie a als b zijn niet strafbaar als de quote niet te lang is.

Peter T. heeft echter het gehele artikel gekopieerd, en dat is plagieren in plaats van citeren. Alleen een link is wel prima, een kort citaat (met link) ook.

FonsV
Berichten: 807
Lid geworden op: 20-07-2010 14:31

Het ware gezicht van de islam (en de wetenschap)

Bericht door FonsV » 17-09-2010 14:00

Dag Eelco,
Je schreef:Zowel optie a als b zijn niet strafbaar als de quote niet te lang is.
En wat is té lang? Meer dan zus- of zoveel regels of meer dan zus- of zoveel procent? En maakt het niet uit of het artikel al dan niet publiekelijk toegankelijk is? Volgens mij is plagiaat alleen strafbaar als de auteur er financieel onder te lijden heeft.

Ronduit gezegd: in het onderhavige geval proef ik enig miernen..ken. :?

Groeten.

Fons.
Een theoloog die naar exactheid streeft, heeft de eerste stap gezet op de weg naar het atheïsme. Een agnost is geen naïeveling, maar iemand die god nauwkeurig 'kent', voor wie dus veel, zo niet alle gods'voorstellingen' hun betekenis hebben verloren.

Plaats reactie