Hoi Ruben,
Ruben schreef:Hoezo? Waarom is het slecht om iemand anders te benadelen?
Omdat iemand daar nadeel van ondervindt. Als ik 1000 euro van jou steel heb je morgen misschien niet meer te eten en ga je dood. Ieder potentieel slachtoffer van moord, diefstal, verkrachting heeft er dus baat bij om dat te voorkomen omdat hij daar zelf beter van wordt. Ergo, een groep van potentiële slachtoffers kan dus besluiten om diefstal of moord onethisch te noemen en te bestraffen,
omdat dat in het voordeel van ieder individu is! De universele rechten van de mens zijn de ultieme uiting van deze gedachte.
Met andere woorden: het biologische principe van zelfpreservatie (en een cynicus zou hier paradoxaal genoeg ook egoïsme kunnen lezen) is voldoende om te verklaren hoe morele systemen die moorden en stelen verbieden in de wereld zijn gekomen (dat is nl. iets dat jij niet kan verklaren: moorden is ook verboden in samenlevingen die gods gebod niet kennen; hoe verklaar jij dat?).
Ruben schreef:Maar wat is daar mis mee?
Aha. Jij vindt het dus niet slecht als iemand 1000 euro van je steelt? Ok, hou die gedachte even vast; want dat maakt je uitspraak beneden des te interessanter.
Ruben schreef:Ja, voor zover je voortredeneert vanuit de aanname "het individu is onschendbaar" heb je gelijk. Maar hoe kun je, onder een naturalistisch wereldbeeld, tot de conclusie komen dat het individu onschendbaar is?
Zie boven.
Het idee dat ieder individu onschendbaar is, is in het voordeel van ieder individu! Dus is het logisch dat dit idee meer aanhang zal krijgen. En dat is precies wat we zien in de wereld om ons heen, bijvoorbeeld in de toenemende acceptatie van de universele rechten van de mens.
Ruben schreef:Dat klopt, en ik waardeer de vraag. Stel God nooit iets in de trant van "Gij zult niet stelen" gezegd zou hebben. Dan zouden we nog steeds te maken hebben met Gods gebod om de ander lief te hebben als jezelf. Vanuit die absolute grond zouden we verder kunnen redeneren, en allicht tot de conclusie kunnen komen dat diefstal onethisch is.
Hoho. Hierboven schreef je dat, als god stelen niet verboden zou hebben, je niet inzag waarom het slecht is. Als stelen niet slecht is, kun je er geen bezwaar tegen hebben als iemand jou besteelt. Dus nu moet je toch even uitleggen hoe jij van "heb de ander lief als jezelf" naar "stelen is slecht" komt.