Waarom is er muziek?

Dat is precies de vraag die mij bezig houdt.
Ik kan er van alles over denken, fantastische oplossingen bedenken en wegzwijmelen in filosofische antwoorden.

Maar ik weet het gewoon niet.
FonsV
Berichten: 807
Lid geworden op: 20-07-2010 14:31

Waarom is er muziek?

Bericht door FonsV » 02-09-2010 13:34

Dag Locutus,
Je schreef:Omgekeerd kan een componist misschien graag 'jaloezie' willen overbrengen met muziek, maar ik denk toch dat dat vrij lastig wordt.
Zo lijkt het ook weer vrij lastig om met muziek de weervoorspellingen over te brengen.
Je schreef:Verder wil helemaal niet beweren dat dit allemaal wèl mogelijk zou moeten zijn, maar pas als je met muziek iets overbrengt aan de luistereraar, is er echt sprake van communicatie.
Bij mij kan muziek o.a. ontroering echt overbrengen en ontroering is toch iets. Ballet daarentegen 'zegt ' me heel weinig tot niets, net als bepaalde stromingen in de schilderkunst. Ligt aan mij, niet aan het ballet of die schilderkunst. In het van Abbemusem te Eindhoven hangt een werk van Karel Appel: 'Twee vrouwen' (of zo). Mij zei het niet meer dan dat de overdadige klodders verf wel eens mochten worden afgestoft. De bewondering van medekijkers kon ik niet delen; ik zág niet eens twee vrouwen. :P
Je schreef:Kortom: als manier om te communiceren is muziek een vrij beperkt medium, en ik vind het gek dat die mening nogal wat verontwaardiging opwekt.
Bij wie wekt dat verontwaardiging op? Mijn jongste broer is kleurenblind voor rood en groen. Die heeft het dus over het 'bovenste en onderste stoplicht' (NB!). Dat vind ik zielig voor hem. Mijn echtgenoot zingt zo vals als een kraai. Jammer voor haar en voor mij, als ik haar bezig hoor. Verontwaardigd? Neu.
Je schreef:Ik snap de 'wink' niet zo. Wat wil je hiermee zeggen?
Dat was een: 'voor de goede verstaander'.
Je schreef:Over communiceren m.b.t. 'communicerende vaten': "Het woord communiceren moet in dit geval opgevat worden als uitwisselen: als twee watervaten vloeistof kunnen uitwisselen, dan communiceert het waterpeil in de ene met het peil in het andere vat." Maar ja, da's dan weer Wikipedia hè.
In feite communiceren twee vaten met elkaar via vloeistof en die vloeistof wordt gecommuniceerd totdat het vloeistofniveau in het ene vat uiteindelijk overeenstemt/correspondeert met dat in het andere vat. Er moet dan wel een doorgankelijke verbinding tussen die vaten bestaan. :)

Nog een Wikipedia: Wikipedia is een encyclopedie waarvan de inhoud vrij toegankelijk is. Iedereen(!) kan hier kennis toevoegen.
En daarom(!) sluipen er wel eens onnauwkeurigheden binnen.
Je schreef:Dat is gewoon een kwestie van precies zijn.
Daar ben ik het nog steeds mee eens. :)

Groeten.

Fons.
Een theoloog die naar exactheid streeft, heeft de eerste stap gezet op de weg naar het atheïsme. Een agnost is geen naïeveling, maar iemand die god nauwkeurig 'kent', voor wie dus veel, zo niet alle gods'voorstellingen' hun betekenis hebben verloren.

Locutus
Berichten: 207
Lid geworden op: 04-08-2010 09:23

Bericht door Locutus » 02-09-2010 13:50

Bedankt voor je reply Fons, maar geef nou eens concreet antwoord op het centrale punt dat ik aanhaal:
Is muziek een goed communicatiemiddel of niet?

Nogmaals: met resp. droevige, vrolijke en boze muziek kan een componist inderdaad droevigheid, vrolijkheid en boosheid overbrengen, maar zie jij heel veel andere mogelijkheden? En zo niet, is muziek dan echt zo'n goed communicatiemiddel?
Taxation is theft

FonsV
Berichten: 807
Lid geworden op: 20-07-2010 14:31

Waarom is er muziek?

Bericht door FonsV » 02-09-2010 17:03

Dag Locutus,
Je schreef:Is muziek een goed communicatiemiddel of niet?
Mijn concrete antwoord is: “Ja, o.a. voor droevigheid, vrolijkheid, boosheid, berusting, gejaagdheid, saamhorigheid, vaderlandsliefde (het Spaanse volkslied heeft geen tekst :wink: ) etc.”.

Groeten.

Fons.
Een theoloog die naar exactheid streeft, heeft de eerste stap gezet op de weg naar het atheïsme. Een agnost is geen naïeveling, maar iemand die god nauwkeurig 'kent', voor wie dus veel, zo niet alle gods'voorstellingen' hun betekenis hebben verloren.

Locutus
Berichten: 207
Lid geworden op: 04-08-2010 09:23

Re: Waarom is er muziek?

Bericht door Locutus » 02-09-2010 19:29

FonsV schreef:Mijn concrete antwoord is: “Ja, o.a. voor droevigheid, vrolijkheid, boosheid, berusting, gejaagdheid, saamhorigheid, vaderlandsliefde (het Spaanse volkslied heeft geen tekst :wink: ) etc.”.
Met sommige ben ik het zoals gezegd eens, maar berusting, saamhorigheid en vaderlandsliefde? Zou je dat zonder andere informatie (zoals beelden bij een volkslied) eruit kunnen halen? Ik vraag het me af...
Taxation is theft

carel
Berichten: 1569
Lid geworden op: 15-07-2010 10:40

Bericht door carel » 02-09-2010 20:24

Hi Locutus,
Met sommige ben ik het zoals gezegd eens, maar berusting, saamhorigheid en vaderlandsliefde? Zou je dat zonder andere informatie (zoals beelden bij een volkslied) eruit kunnen halen? Ik vraag het me af...
Zeker kan dat. Heel goed zelfs. Berusting, saamhorigheid, vaderlandsliefde zijn dingen waar je geen woorden voor nodig hebt. Muziek vervult vaak de rol van 'anchor', sommigen noemen het een Pavlov-reactie. Dat wil zeggen dat bepaalde emoties (bijvoorbeeld in films) vergezeld gaan met een bepaalde muziek(soort). Op een gegeven moment wordt die muziek synoniem met die emotie. Denk aan de marsen die vroeger in Nazi Duitsland werden gebruikt om een bepaald soort saamhorigheidsgevoel te doen beleven (of het echt ontstond weet ik niet), de Radetsky mars, Wien Bleibt Wien en Alte Kamaraden. Mijn vader speelde die dingen op zijn accordeon, maar vaak wel met een traan in zijn ogen, want hij had de Duitse tijd aan den lijve meegemaakt. Maar hij hield gewoon van die muziek, dat was zijn 'anchor' met zijn jeugd. Hij leerde mij die marsen en ik heb ze ooit goed kunnen spelen. Maar als ik dat deed, onwetend van oorlog en pijn, zag ik vaak behoorlijke reacties op die muziek. Veel mensen zagen de marcherende kolonnes weer voor hun ogen opdoemen. Voor anderen waren het juist positieve jeugdherrinneringen.

Muziek communiceert, maar wel op een totaal ander niveau dan taal, veel dieper. Kijk naar U2 als ze 'One' spelen. Mijn ensemble speelt dat lied ook, ik kan het redelijk zingen, en dan zie je emotie.
groet
Carel

Er zijn twee oneindigheden, het universum en de menselijke domheid. maar van het eerste ben ik niet helemaal zeker. Albert Einstein. :wink:

Locutus
Berichten: 207
Lid geworden op: 04-08-2010 09:23

Bericht door Locutus » 06-09-2010 09:52

Beste Carel,
Carel schreef:Denk aan de marsen die vroeger in Nazi Duitsland werden gebruikt om een bepaald soort saamhorigheidsgevoel te doen beleven (of het echt ontstond weet ik niet), de Radetsky mars, Wien Bleibt Wien en Alte Kamaraden.
Dat ben ik met je eens. Op die manier vindt er een vorm van conditionering plaats. Goed punt, ik had daar nog niet aan gedacht!
Denk trouwns ook aan de begin-tune van een tv-programma, wat zoveel betekent als: Let op, het nieuws begint zo!.
Muziek communiceert, maar wel op een totaal ander niveau dan taal, veel dieper. Kijk naar U2 als ze 'One' spelen. Mijn ensemble speelt dat lied ook, ik kan het redelijk zingen, en dan zie je emotie.
Misschien is dit wel de reden waarom ik me op dit onderwerp heb gestort, want het lijkt er soms op dat mensen de 'emotie' die muziek teweeg kan brengen min of meer gelijk stellen aan 'communiceren'. En dat is mijns inziens toch (meestal) niet het geval.
Als ik het 5e pianoconcert van Beethoven hoor, dan denk ik automatisch aan mijn vader, maar ik zou dat geen communicatie willen noemen.

Groeten,
Locutus
Taxation is theft

carel
Berichten: 1569
Lid geworden op: 15-07-2010 10:40

Bericht door carel » 06-09-2010 10:18

Hi Locutus,

Eens.

Communicatie is een begrip waar we meestal toch wat beperkt over denken. Ooit was het niet veel meer dan het uitwisselen van informatie via woord en geschrift (ik overdrijf nu)

Als je kijkt naar religies, dan zie je dat die een veel breder spectrum hanteren. Alles is communicatie bij hen, of staat ten dienste van de door hen beoogde communicatie. De imposante kerkgebouwen communiceren 'er is een hogere macht', de kleding, de hoger geplaatste kansel, het taalgebruik, de riten, noem maar op. Allemaal in dienst van het effectief communiceren van de beoogde boodschap.

OK, een eenzijdige communicatie, waarin van de gelovigen wordt verwacht dat ze zich onderwerpen (ook een vorm van communicatie), aan het bidden slaan, ook communicatie en giften in de diepe zakken van de geestelijken laten belanden.

Allemaal communicatie. En daarbij gebruikt men ook muziek als middel om conditionering tot stand te brengen.

Vooral die combinatie van elementen met muziek als 'cement' is erg krachtig.
groet
Carel

Er zijn twee oneindigheden, het universum en de menselijke domheid. maar van het eerste ben ik niet helemaal zeker. Albert Einstein. :wink:

Plaats reactie