HET GROOTSTE SPEKTAKEL TER WERELD

Discussie rond themas als evolutie en creatie
carel
Berichten: 1569
Lid geworden op: 15-07-2010 10:40

Bericht door carel » 07-08-2011 12:16

evocrea schreef:
carel schreef:
Als, wat nooit gebeurt, het creationisme aan universiteiten zou worden onderwezen dan hebben ze na, zeg, de tweede dag al een probleem, want de theorie is op.
Ja, wat moet je dan uitleggen? Dat DNA te complex is, zoals bij ID? Binnen 2 seconden ben je klaar. Zij wijzen af, maar bieden niks in de plaats. Het is enkel een “gatzoeker”, geen "gatvuller".
Tot nu toe hebben ze niks voor elkaar gekregen. Alleen over de muur gooien van hun 'redelijk alternatief' voor de evolutietheorie. Meer kunnen ze niet. En de nodige scheldpartijen natuurlijk. Misschien zouden ze het vak 'quotemining' kunnen verzorgen?

Stel dat crea's hun larie wel in het curriculum van een universiteit zouden krijgen. Er zou dan meteen een gedeelte van de aula worden ingeruimd en ingericht als boksring. Want dan gebeurt het. Dan moeten ze een onderwijsleerprogramma opstellen en daarin moet je niet alleen afrekeken met vaagheden in je theorieen maar ook relaties leggen met andere vakgebieden. En dat lukt van geen kant als je 6000-jaar crea's in je midden hebt en juist die groep is daar het sterkst. Een gematigd ID-er zal zich in dat jonge aarde perspectief niet kunnen vinden, evenmin in een letterlijke uitleg van de teksten. Voorts krijgen ze het aan de stok met de reguliere wetenschappers die van dit soort hocus pocus niks willen weten maar wel gelovig zijn.

Misschien zou de proef eens op de som moeten worden genomen, dan kan het creationisme zichzelf vernietigen.
groet
Carel

Er zijn twee oneindigheden, het universum en de menselijke domheid. maar van het eerste ben ik niet helemaal zeker. Albert Einstein. :wink:

FonsV
Berichten: 807
Lid geworden op: 20-07-2010 14:31

HET GROOTSTE SPEKTAKEL TER WERELD

Bericht door FonsV » 07-08-2011 14:55

Dag Carel,
Je schreef:Misschien zou de proef eens op de som moeten worden genomen, dan kan het creationisme zichzelf vernietigen.
Waarom, Carel, waarom zou je in 's h·e·m·e·l·s·n·a·a·m een proef nemen als je van te voren weet dat die alleen tot beschamende herrie en zinloos gekrakeel leidt? Is het niet veel meer rationeel om die 6-daagse-crea's in hun eigen fundamentalistische vet te laten gaar smoren? Het zal nog wel wat geduld vragen voor het gewenste resultaat is bereikt, maar ja... :?

In de 'goede oude tijd' was wekelijks ene Henri de Greeve met een stichtelijk toespraakje op de radio. Deze tekst van hem herinner ik me nog: "Met een os in discussie gaan heeft geen zin".

Met hem ben ik het nog steeds eens. :)

Groeten.

Fons.
Een theoloog die naar exactheid streeft, heeft de eerste stap gezet op de weg naar het atheïsme. Een agnost is geen naïeveling, maar iemand die god nauwkeurig 'kent', voor wie dus veel, zo niet alle gods'voorstellingen' hun betekenis hebben verloren.

carel
Berichten: 1569
Lid geworden op: 15-07-2010 10:40

Bericht door carel » 07-08-2011 15:36

Hi Fons,
Waarom, Carel, waarom zou je in 's h·e·m·e·l·s·n·a·a·m een proef nemen als je van te voren weet dat die alleen tot beschamende herrie en zinloos gekrakeel leidt? Is het niet veel meer rationeel om die 6-daagse-crea's in hun eigen fundamentalistische vet te laten gaar smoren? Het zal nog wel wat geduld vragen voor het gewenste resultaat is bereikt, maar ja...
Rationeel gezien heb je gelijk. Alleen ben ik wat minder positief gestemd over een goede afloop als je hen niet in hun eigen val laat lopen. Nu kunnen ze blijven zeggen dat ze worden buitengesloten. Zelfs 150 jaar na het verschijnen van de evolutietheorie is er in die extreme relie- hoek niks-niemendal veranderd. Ik zie dat in de komende 150 jaar ook niet gebeuren. Daarom kom ik met die suggestie om hen een curriculum te laten opstellen. Dan zal zichtbaar worden dat ze dat niet kunnen, dan zal het gevecht binnen hun eigen club plaatsvinden. Dat kunnen ze nu vermijden doordat ze 'ons' soort mensen als ongelovigen en evo's neerzetten. Nee, echt, de strijd moet binnen hun eigen clubs plaatsvinden.

En als ik kijk naar excessen als de teaparty dan kan dat niet snel genoeg gebeuren.
groet
Carel

Er zijn twee oneindigheden, het universum en de menselijke domheid. maar van het eerste ben ik niet helemaal zeker. Albert Einstein. :wink:

FonsV
Berichten: 807
Lid geworden op: 20-07-2010 14:31

HET GROOTSTE SPEKTAKEL TER WERELD

Bericht door FonsV » 07-08-2011 15:57

Dag Carel,
Je schreef:Nee, echt, de strijd moet binnen hun eigen clubs plaatsvinden.
En dát ben ik nu eens v·o·l·l·e·d·i·g met je eens!!! Kan niet eenser! :lol:

Alleen... de keiharde praktijk is dat, als je niet tot de club hoort, je persoonlijk wordt aangevallen zodra je je mond opendoet en daarna gebanned. En hier kan ik op een schatrijke (nou ja... rijke) ervaring bogen. Wezenlijk kenmerk van het fundamentalisme.

Aristoteles leerde: 'omne agens agit simile sibi' = 'al wat iets doet, doet dat op de manier waarop het is'). (Latijn is door de pregnantie moeilijk te vertalen.) Moet ik die wijsheid in de prullenbak gooien? :?

Groeten.

Fons.
Een theoloog die naar exactheid streeft, heeft de eerste stap gezet op de weg naar het atheïsme. Een agnost is geen naïeveling, maar iemand die god nauwkeurig 'kent', voor wie dus veel, zo niet alle gods'voorstellingen' hun betekenis hebben verloren.

carel
Berichten: 1569
Lid geworden op: 15-07-2010 10:40

Re: HET GROOTSTE SPEKTAKEL TER WERELD

Bericht door carel » 07-08-2011 16:22

Hi Fons,
FonsV schreef: En dát ben ik nu eens v·o·l·l·e·d·i·g met je eens!!! Kan niet eenser! :lol:

Alleen... de keiharde praktijk is dat, als je niet tot de club hoort, je persoonlijk wordt aangevallen zodra je je mond opendoet en daarna gebanned. En hier kan ik op een schatrijke (nou ja... rijke) ervaring bogen. Wezenlijk kenmerk van het fundamentalisme. 

Aristoteles leerde: 'omne agens agit simile sibi' = 'al wat iets doet, doet dat op de manier waarop het is'). (Latijn is door de pregnantie moeilijk te vertalen.) Moet ik die wijsheid in de prullenbak gooien? :?
Precies. Als je niet tot hun club behoort, dan word je persoonlijk aangevallen. We hebben dat op dit forum al diverse malen meegemaakt. Het heeft hen echter niets gebracht. De forumleden hier weten snel een goed antwoord te vinden en we houden ons goed aan de spelregels van gewoon fatsoen. ik denk dat beide hen niet bevalt. Voor mij is dat typische crea-gedrag overigens een van de redenen dat ik de laatste jaren veel kritischer naar religie in het algemeen en het christendom in het bijzonder ben gaan kijken. En wat me ook niet bevalt is het onvermogen om iets toe te geven, te bekennen dat je in je teksten te ver bent gegaan, kortom dat typische tea party gedrag. Ik ben daar helemaal klaar mee en als het weer op dit forum gebeurt, dan ben ik er heel snel bij.

Aristoteles heeft gelijk, maar je moet er dan wel iets bijschrijven, namelijk dat men doet wat men is geldt in een bepaald tijdframe. Dat laatste hoort erbij, het kan namelijk zijn dat iemand ergens wat van leert en vervolgens tot ander gedrag komt. Daarmee is men dan geen ander persoon geworden, maar heeft men een ander (ruimer?) blikveld gekregen. Dan doe je nog steeds wat je bent, alleen put je dan uit gegroeid inzicht.

Wijsheden hoeven niet de prullebak in, wel is het goed, net zoals rond theorievorming gebeurt, om de wijsheden aan te vullen, te toetsen, scherper te stellen of juist algemener, kortom aan te passen aan veranderend inzicht.

Dat is trouwens de essentie van de moderniteit. En precies dat wordt afgewezen door zowel dat christendom als ook de islam. Het is de moderniteit met zijn 'relatieve altijd veranderende waarheden' waar ze niet mee overweg kunnen. En precies dat spreekt mij zo aan in die moderniteit.
groet
Carel

Er zijn twee oneindigheden, het universum en de menselijke domheid. maar van het eerste ben ik niet helemaal zeker. Albert Einstein. :wink:

FonsV
Berichten: 807
Lid geworden op: 20-07-2010 14:31

HET GROOTSTE SPEKTAKEL TER WERELD

Bericht door FonsV » 07-08-2011 17:38

Dag Carel,
Je schreef:Aristoteles heeft gelijk, maar je moet er dan wel iets bijschrijven, namelijk dat men doet wat men is geldt in een bepaald tijdframe.
Ik bleef in de denkwereld van Aristoteles omdat ik die zo realistisch vind. Het is misschien even wennen maar in de wereld van Aristoteles IS het altijd NU. Tijd is maar een denkcategorie. Als ik nu iets denk ben ik zoals ik nu denk. Mogelijk dacht ik een uur tevoren iets anders, maar dat tevoren is er niet meer. Ik denk nooit gisteren en ik denk niet morgen. Natuurlijk kan ik weer iets bij leren en dan tot een andere gedachte komen maar dan ben ik weer zoals ik denk.

En waarom is iemand, die 's morgens iets denkt en 's avonds iets heel anders, niet veranderd? “Is Piet veranderd”? “Ja, van gedachte. Bovendien is hij van gewicht veranderd". En... nog steeds dezelfde persoon. :lol:

Maar...au fond lijken we het wéér helemaal eens. :)

En nog steeds twijfel ik of jij dezelfde inhoud geeft aan de term 'wijsheid' als ik doe.

Het woordenboek: wijsheid = bezonnenheid ernst beraad bezinning beradenheid bedachtzaamheid. Op een andere plaats: wijsheid = het hebben van kennis die op inzicht en levenservaring berust.

Het lijkt mij toe dat iemand van alles en nog wat kan weten zonder wijs te zijn. Ik vind dat theorieën thuis horen in de wetenschap en theorieën kunnen worden getoetst en eventueel worden verworpen. Gaat dat ook met wijsheid? Ik vind 'een wijze theorie' maar heel vreemd klinken. Ook in zowel het Grieks als in het Latijn bestaan twee onderscheiden termen voor wijsheid: σοφία – sapientia en voor wetenschap: επιστήμη – scientia.
Je schreef:Wijsheden <...> dienen te worden aangepast aan veranderend inzicht.
Allicht, zeg. Wat anders? En wie weigert dat te doen noem ik dom, oliedom zelfs. Maar ja, als je fundamentalist bent heb je geen keus. Tóch? :?

Groeten.

Fons.
Een theoloog die naar exactheid streeft, heeft de eerste stap gezet op de weg naar het atheïsme. Een agnost is geen naïeveling, maar iemand die god nauwkeurig 'kent', voor wie dus veel, zo niet alle gods'voorstellingen' hun betekenis hebben verloren.

carel
Berichten: 1569
Lid geworden op: 15-07-2010 10:40

Bericht door carel » 07-08-2011 18:23

Hi Fons,
En nog steeds twijfel ik of jij dezelfde inhoud geeft aan de term 'wijsheid' als ik doe.
Zo lang je twijfelt kan het inzicht groeien. Stel het onzalige moment dat jij precies weet wat ik onder, bijvoorbeeld, wijsheid versta dan is er pas een probleem. Dan stopt het zoeken naar betekenissen binnen en achter betekenissen.

Voor mij neemt wetenschap niet de plaats van wijsheid in, ik denk dat jij dat soms van mij denkt. Wel vind ik wetenschap belangrijk omdat daarin die eindeloos zoekende attitude het best tot uiting komt. 
 
Laat ik mijn begrip van wijsheid eens definieren. Dat doe ik dan met een ander woord, 'positie'. Duidend op de positie die iemand kan innemen ten opzichte van een vraagstuk.  Nu dan de definitie. Wijsheid is het zodanig kunnen kiezen van posities dat je in staat bent om diepgaand 'rondom en intern' inzicht te verkrijgen, van hetgeen je bestudeert tot de relatie die dat studieobject heeft met andere gegevenheden. Anders gezegd: iemand die iets alleen maar van een enkele kant kan bekijken mist het vermogen om 'wijs' te worden, hij zal heel veel niet zien. Veel zal voor hem verborgen blijven, vooral de essenties.

Hier een korte parabel, van mijn hand overigens. De parabel van de schaduwuitlegger.

Er was eens een vorst die werkelijk inzicht probeerde te krijgen in wie hij was en wat zijn diepere roerselen waren. Hij zocht een, wat ik hier zou noemen, wijze inkijk op zijn eigen aard. Hij liet vele wijzen komen en uiteindelijk bleken die hem allemaal naar de mond te praten. Op een goede dag ontmoette hij Lerac, die zich voorstelde als schaduwuitlegger. Wat is dat in der gode naam zei de vorst. Welnu zei Lerac, dat is in feite iedereen anders dan jezelf. Een schaduwuitlegger ziet iets wat jijzelf nooit kunt zien, namelijk de plekken waar jij, stralend als een zon, schaduw veroorzaakt. Waar jij ook kijkt, nergens zul jij de door jouwzelf veroorzaakte schaduw zien. En om die schaduwen gaat het, daar nestelt zich kennis en inzicht waar jijzelf nooit achter zult komen. Kijk naar jouw vazallen, het lijken allemaal krachtige leiders, maar dat lijkt maar zo. Ze lijken te stralen, gelijk jezelf. Maar dat is letterlijk schijn. Als jij weg bent zitten ze in het duister en als je naar hen kijkt hoopt de schaduw die jij teweeg brengt zich achter die vazallen op. Hoe jij ook naar ze kijkt, altijd zal die schaduw voor je verborgen blijven. Als leider ben jij een zon, en met die zon komt ook de schaduw. Les 1: accepteer het.

Maar ik zie die schaduw wel, geen kunst aan. Ik kan die schaduw aan jou uitleggen. Reken er alleen op dat die schaduw vele boodschappen bevatten die je niet heel welkom zullen zijn.

Als die vorst dan zegt: kom maar, ik wil ervan leren, dan heb je te maken met een wijs man
groet
Carel

Er zijn twee oneindigheden, het universum en de menselijke domheid. maar van het eerste ben ik niet helemaal zeker. Albert Einstein. :wink:

FonsV
Berichten: 807
Lid geworden op: 20-07-2010 14:31

HET GROOTSTE SPEKTAKEL TER WERELD

Bericht door FonsV » 08-08-2011 14:27

Dag Carel,

Dank voor je reactie. :)
Je schreef:Stel het onzalige moment dat jij precies weet wat ik onder, bijvoorbeeld, wijsheid versta dan is er pas een probleem. Dan stopt het zoeken naar betekenissen binnen en achter betekenissen.
Ik had het gevoel dat jij onder wijsheid niet hetzelfde verstond als ik. Ik liet dus weten dat ik niet zeker wist wat jij onder wijsheid verstaat of: wat wijsheid voor jou betekent. Je kunt dat verstaan als een uitnodiging om me jouw betekenis van wijsheid duidelijk te maken. Bij mij is het zoeken naar wat wijsheid voor jou betekent niet gestopt en er is dus - wat mij betreft - geen níeuw probleem. ;)
Je schreef:Voor mij neemt wetenschap niet de plaats van wijsheid in, ik denk dat jij dat soms van mij denkt.
Dat wijsheid niet de plaats inneemt van wetenschap ben ik volledig met je eens. Geleerd is niet hetzelfde als wijs. We hebben niet voor niets voor twee verschillende realiteiten twee verschillende woorden. Als ik het over wijsheid heb heb ik het niet over wetenschap.
Je schreef:Anders gezegd: iemand die iets alleen maar van een enkele kant kan bekijken mist het vermogen om 'wijs' te worden.
Weer helemaal mee eens. Zo iemand is voor mij al dom en zal dom blijven. En wetenschap zonder wijsheid kan tot enorme stommiteiten leiden.
Je schreef:Er was eens een vorst die werkelijk inzicht probeerde te krijgen in wie hij was en wat zijn diepere roerselen waren. Hij zocht een, wat ik hier zou noemen, wijze inkijk op zijn eigen aard. Hij liet vele wijzen komen.
Die wijzen waren blijkbaar schertswijzen, charlatans want zij praatten de vorst naar de mond. Gelukkig was de vorst al wijs genoeg om dat in de smiezen te hebben. :lol:

Ik gaf aan in welke richting ik de betekenis van wijsheid zoek en gaf wat ik in woorden boeken had gevonden:
*wijsheid = bezonnenheid ernst beraad bezinning beradenheid bedachtzaamheid. Op een andere plaats:
*wijsheid = het hebben van kennis die op inzicht en levenservaring berust.
De woorden 'kennis' en 'inzicht' komen er in voor maar ze zijn niet voldoende voor wijsheid.

Er is er maar één die directe toegang heeft tot wie jij bent en wat in feite jouw gedachten en gevoelens zijn en die ene ben jezelf. Als je wilt weten wie je zelf bent, dien je te streven naar onbevooroordeelde 'zelfwaarneming', die kan leiden tot 'zelfkennis'. Niemand is in staat jouw diepste zelf te ervaren tenzij jij zelf. Selfconsciesness heet dat in het Engels.

Je zou toch eens werk van Eckhart Tolle moeten lezen b.v.: De kracht van het NU. Je krijgt dan mogelijk een nieuwe, volgens mij frisse kijk op het denken. 'Je pense donc je suis' blijkt dan bijzonder verneukeratief verstaan te kunnen worden. :? Ten eerste omdat je dat denken niet stil kunt zetten want het gaat gewoon door en ten tweede omdat dat denken niet per se zo origineel en persoonlijk is als je denkt. Ben ik werkelijk hetgeen ik denk dat ik ben?

Volgens Tolle (het boeddhist) is er een verschil tussen 'je ware 'Ik' en je 'ego'. Het veruit grootste deel van onze denkactiviteit komt op rekening van dat ego en wordt besteed aan het verleden en de toekomst (die geen van beide zijn of bestaan). Het NU, de enige werkelijkheid, raakt op de achtergrond en op de duur volledig ondergesneeuwd. Het is alsof we niet meer in staat zijn alle aandacht aan het NU te geven, aan ons zijn op dit moment, de meest nabije werkelijkheid.

Toegegeven: wat 'zijn' is valt nauwelijks of niet te definiëren. Me volledig van mijn zijn bewust zijn vraagt enorme inzet, oefening en dus moeite. Met de openheid van een kind en zonder (voor)oordeel kijken naar wat ik denk en voel ben ik afgeleerd omdat ik geboren ben en groot geworden in een wereld waar nagenoeg niemand dat doet. We maken ons vooral druk om wat we hebben gedaan, wat we zullen of moeten doen, wat anderen van ons denken en wat we voor anderen willen betekenen. Allemaal: ego.

Delphi zei al: Γνώθι σεαυτόν = Ken uzelf. Tegen wie wordt dat gezegd: tegen degene die ik denk dat ik ben of tegen degene die ik werkelijk ben? En de wijze man die Exodus schreef liet JHWH in het brandende braambos zeggen "Ik ben die ben". Maar niet-oosterlingen verstaan en vertalen die teksten anders dan ze zijn bedoeld en nauwelijks iemand die het opmerkt
Je schreef:Les 1: accepteer het.
Het Boeddhisme leert (onder andere!!! het volgende: als je (in volle vrijheid) geconfronteerd wordt met wat je niet zint zijn er twee mogelijkheden:
* je kunt er met uitzicht op succes iets aan doen en dan: doe er iets aan!
* je kunt er niets aan doen en dan: óf keer het de rug toe óf aanvaard het!
Blijf in ieder geval jezelf, die je op dat moment bent.

Groeten.

Fons.
Een theoloog die naar exactheid streeft, heeft de eerste stap gezet op de weg naar het atheïsme. Een agnost is geen naïeveling, maar iemand die god nauwkeurig 'kent', voor wie dus veel, zo niet alle gods'voorstellingen' hun betekenis hebben verloren.

carel
Berichten: 1569
Lid geworden op: 15-07-2010 10:40

Bericht door carel » 09-08-2011 11:54

Hi Fons,

Jammer dat je niet verder ingaat op mijn 'parabel'.
je schreef:Er is er maar één die directe toegang heeft tot wie jij bent en wat in feite jouw gedachten en gevoelens zijn en die ene ben jezelf. Als je wilt weten wie je zelf bent, dien je te streven naar onbevooroordeelde 'zelfwaarneming', die kan leiden tot 'zelfkennis'. Niemand is in staat jouw diepste zelf te ervaren tenzij jij zelf. Selfonsciesness heet dat in het Engels.
En precies dat bestaat niet: onbevooroordeelde waarneming. Goed, dan vanuit het kernthema van dit forum: de evolutietheorie en natuurlijke selectie. De mens is een van de diersoorten waarbij samenwerking en een zekere mate van altruïsme en geduld (dus niet meteen je zin willen krijgen maar kunnen wachten) de positie van de mens in hoge mate hebben bepaald. Als het alleen kennis en technologie waren geweest dan waren we lang zover niet gekomen. Alhoewel ik me afvraag wat 'ver gekomen' in dit verband betekent.

Mensen hebben dus andere mensen nodig. Ten diepste. En precies daar gaat mijn schaduwuitlegger voorbeeld over. En precies daar ga je niet op in. En dan wordt een discussie natuurlijk lastig te voeren.
je schreef:Volgens Tolle (het boeddhist) is er een verschil tussen 'je ware 'Ik' en je 'ego'. Het veruit grootste deel van onze denkactiviteit komt op rekening van dat ego en wordt besteed aan het verleden en de toekomst (die geen van beide zijn of bestaan). Het NU, de enige werkelijkheid, raakt op de achtergrond en op de duur volledig ondergesneeuwd. Het is alsof we niet meer in staat zijn alle aandacht aan het NU te geven, aan ons zijn op dit moment, de meest nabije werkelijkheid.
En hier benoemt Tolle het verkeerde. Wij zijn juist en ten principale wél in staat om in het NU te leven. Heel veel problemen die we op ons dak krijgen, kijk naar die imbeciele strijd tussen democraten en republikeinen in Amerika of de slechte aanpak van de schuldencrisis in Europa. Dat komt, precies, omdat we juist niet met de toekomst en het verleden kunnen omgaan. De toekomst voelen we niet aan en uit het verleden leren we niks.
je schreef:Je zou toch eens werk van Eckhart Tolle moeten lezen b.v.: De kracht van het NU. Je krijgt dan mogelijk een nieuwe, volgens mij frisse kijk op het denken.
Wat bedoel je met 'volgens mij frisse kijk'? Is mijn kijk niet fris dan?

kortom de nodige verschillen van opvatting dus.
groet
Carel

Er zijn twee oneindigheden, het universum en de menselijke domheid. maar van het eerste ben ik niet helemaal zeker. Albert Einstein. :wink:

FonsV
Berichten: 807
Lid geworden op: 20-07-2010 14:31

HET GROOTSTE SPEKTAKEL TER WERELD

Bericht door FonsV » 09-08-2011 15:27

Dag Carel,

Dank voor je reactie. ;)

Om me op dit moment tot de op-een-na-laatste zin te beperken:
Je schreef:Is mijn kijk niet fris dan?
Nu krijg ik het gevoel dat je je (al dan niet licht) gepikeerd voelt en – louter van mij uit gezien – is daar geen enkele reden toe. Ik was ervan uitgegaan dat je de opvatting van Tolle niet kende en – dat moet ik ruiterlijk toegeven – de korte samenvatting die ik ervan gaf is volstrekt onvoldoende om die opvatting duidelijk te maken. Het is namelijk een oosterse manier van denken die anders is dan de onze, de westerse.

Balagagangadhara (zeg maar: Balu) was (en is) prof in de natuurwetenschappen, de wijsbegeerte en de vergelijkende cultuurwetenschappen aan de universiteit van Gent. Hij zei: ”Het hindoeïsme, het boeddhisme, het shintoïsme en het confucianisme zijn als zodanig aan de westerse universiteiten gecreëerd. Westerse wetenschappers hebben de oosterse cultuur namelijk in hun eigen referentiekader geduid en oosterse fenomenen, die tot heel andere domeinen behoren, tot één westers beeld samengebracht. En dat beeld is vervolgens ook nog eens naar Azië geëxporteerd".

Jouw kijk is jouzelf volledig vertrouwd. De kijk van Tolle leek me voor jou 'nieuw' of 'vreemd' of 'anders' of 'fris'. Geef het een naam. Ik dacht aan het beeld 'frisse wind'. ;)
Je schreef:Laat ik mijn begrip van wijsheid eens definiëren (zondag 6:23 PM).
En dan kom je met het verhaal van de schaduwuitlegger.
Je schreef:Jammer dat je niet verder ingaat op mijn 'parabel'.
Ik heb hem nu zeker driemaal gelezen en begrijp er nog steeds geen hout van. Dat is dus tot nu toe de enige manier waarop ik er erop kan reageren.
Dus wordt het een hele klus duidelijk te maken waaróm ik er niets van snap. Dat gaat me de nodige tijd kosten. En wát, als we niet verder komen dan:
Je schreef:Kortom de nodige verschillen van opvatting dus. (allerlaatste zin.)
Moet ook kunnen. Tóch? :)

Groeten.

Fons.
Een theoloog die naar exactheid streeft, heeft de eerste stap gezet op de weg naar het atheïsme. Een agnost is geen naïeveling, maar iemand die god nauwkeurig 'kent', voor wie dus veel, zo niet alle gods'voorstellingen' hun betekenis hebben verloren.

Plaats reactie