Dat had zomaar kunnen zijn, klopt heel aardig Flight. Maar dan moet je wel in een stil hoekje zitten, anders komen mensen over je rug meelezen en dat is niet bevorderlijk voor een post waar ik toch wel even over heb moeten denken 8) Gelukkig is het ons mensen gegeven die goede single malt ook op andere plaatsen te savoureren. En met die iPad kun je zo ongeveer overal terecht, prachtige uitvinding.Flight schreef:Waarom krijg ik toch het beeld voor me dat je in een gezellige kroeg achter een goede single malt zit???
Flight schreef:Er is bijna niets puurder dan een jong kind. Wanneer confronteer je dit kind met datgene wat de wetenschap te bieden heeft of, aan de andere kant van het spectrum, wat religie te bieden heeft. Het juiste antwoord weet ik waarachtig niet.
Allereerst: ik weet het juiste antwoord ook niet. Wel dat er veel onderzoek naar gedaan is. Je kunt misschien een volgende denklijn hanteren: laat kinderen vanaf hun prilste jeugd kennis maken met 'onderzoeken van dingen'. Door te spelen, samen aan een werkstuk bezig te zijn, kortom alle dingen die op jonge leeftijd uitstekend gesavoureerd (heb je dat woord weer) kunnen worden. Je kunt, denk ik, niet aaankomen met iets als evolutiebiologie. Godsdienst kan wel, maar laat dan ook zien dat dit een onderwerp is waar verschillende varianten in bestaan, net zo goed als er allerlei soorten balspelen zijn, of manieren van tekenen. Daarmee verplaats je het naar de belevingswereld van het kind en voorkom je dat het enige vorm van indoctrinatie ondergaat. In die zin mag daarin ook plaats zijn voor creationisme, waarbij je, bij wat oudere kinderen kan dat prima, laat ontdekken wat het verschil is tussen onderzoeken en uitgaan van 'dat wat toetsbaar' is met 'dat wat je kunt geloven'. Zonder dwang, zonder dogma, zonder 'absolute waarheid', zonder je af te zetten tegen wetenschap of wat dan ook, want dat zijn precies de dingen waar je als kind zo ontzettend moeilijk los van komt.
Jouw tweede deel van je post laat zien wat er gebeurt als je kinderen dingen als ondiscussieerbare waarheid oplegt. Veel kinderen zullen het op gezag van ouders en leerkrachten aannemen en dat kan gezien worden als onderdrukking of zelfs ontkenning van het zelfstandig denkvermogen dat een kind al vroeg heeft. De leerpsychologie laat onmiskenbaar zien dat dit kan leiden tot een verwrongen wereldbeeld, waarin openheid en onbevangenheid plaats hebben gemaakt voor achterdocht en bevooroordeeldheid. En dat tweetal kan je langdurig parten spelen weet ik uit ervaring.
En daarmee leg je een loden last op de schoudertjes van dat kind. En dat kan dus niet.