Mijn stelling:ID is een wetenschappelijk te testen hypothese

Discussie rond themas als evolutie en creatie
Plaats reactie
Peter T.
ID debat
Berichten: 528
Lid geworden op: 20-07-2010 18:22

Bericht door Peter T. » 19-04-2011 11:10

nielsbosman schreef:
Niets anders dan obscurantisme. Ik zie het wéér gebeuren, evolutionisten hebben opeens een probleem met gangbare termen en gaan daar moeilijk over doen (oftewel de discussie in een wetenschappelijk kader trekken en vervolgens beperkt te gaan denken). Waarom? Omdat je er niet áán wilt Determinist, dat de observaties van complexe systemen in onze wereld nu eenmaal altijd op ontwerp, informatie en intelligentie duiden.

Dan kom je met een sneeuwvlokje als zeer slecht voorbeeld, omdat het daar alleen gaan om de eigenschappen van water. Nooit over nagedacht dat de wereld uit en door water bestaat en het leven ook (komt uit de Bijbel) en dat water de enige vloeistof is die uitzet bij lagere temperaturen. Zeker gewoon toevallig?

WAAR kwam ineens dat water vandaan Niels???

Break even point is een economische term, die doet helemaal niet ter zake.

Vervolgens verzin je een schuivende schaal met een uitgangspunt dat niet wetenschappelijk te toetsen is en in onze wereld te observeren is (dat niets complex is en dus altijd vanzelf ontstaat).

Je mag best stellen dat deze schuivende schaal het geval is, maar wat ik mis in je redenatie is een goede argumentatie, omschrijving en afbakening van je schuivende schaal. Lineair denken en afgebakend denken is uit!
het niet geven en het niet afbakenen van definities is een pure vorm van obscurantisme. De pot verwijt de ketel weer eens.

Ontwerp, ontwerper, intelligent cause zijn geen wetenschappelijke termen in de biologie. Dat zijn wellicht termen op het gebied van ID. Als ID zich op het gebied van wetenschap wil bevinden, is het aan de aanhangers van ID om deze begrippen te definieren en af te bakenen.

Maar blijkbaar wil je de discussie buiten het wetenschappelijke domein betrekken en daarmee vervalt dus ook meteen je hypothese dat ID wetenschappelijk te testen is. En dat is ook prima.

De wereld bestaat ook niet door water. Leven op aarde ontstaat omdat water het mogelijk maakt om stoffen in op te lossen. Er is een periode op aarde geweest dat er helemaal geen water op aarde is geweest.

Dat observaties van complexe systemen altijd bestaan uit ontwerp, intelligentie en ontwerper is ook een vooringenomen conclusie. Het is niet te toetsen en zowel laat het dan maar eens zien. Op dit forum zijn er ook al een groot aantal argumenten aan de orde geweest waarom je levende systemen niet met dode systemen kunt vergelijken. Lees je zeker overheen.
Het is wachten op de serieuze reactie van Determinist.

Je weet dat ik niet met jou discussieer omdat je grove fouten maakt.

Zoals mij beschuldigen van een vooringenomen conclusie (niet eens terecht overigens want ik heb het over OBSERVATIES) terwijl je dat zelf gewoon vooringenomen benty met je grote mond: "Er is een periode op aarde geweest dat er helemaal geen water op aarde is geweest." Was je daarbij? Is dat een observatie? Waar is je bewijs? HOE is water vanzelf ontstaan dan? Waar komen de speciale eigenschappen van water vandaan die haaks staan op andere vloeistoffen?

Hetty is het antwoord nog schuldig op mijn vraag, waarin ik stelde dat ik niet vergelijk.

Dus dat grote aantal argumenten dat aan de orde zou zijn geweest is het tweede voorbeeld van je schreeuwerige manier, een pertinente leugen ook nog eens, waar ik al lang klaar mee ben.

Snap je nu nog steeds niet, ook na deze weer uitgebreide uitleg, waarom ik niet meer discussieer met jou?

nielsbosman
Berichten: 266
Lid geworden op: 20-07-2010 12:13

Bericht door nielsbosman » 19-04-2011 12:27

Het is wachten op de serieuze reactie van Determinist.

Je weet dat ik niet met jou discussieer omdat je grove fouten maakt.

Zoals mij beschuldigen van een vooringenomen conclusie (niet eens terecht overigens want ik heb het over OBSERVATIES) terwijl je dat zelf gewoon vooringenomen benty met je grote mond: "Er is een periode op aarde geweest dat er helemaal geen water op aarde is geweest." Was je daarbij? Is dat een observatie? Waar is je bewijs? HOE is water vanzelf ontstaan dan? Waar komen de speciale eigenschappen van water vandaan die haaks staan op andere vloeistoffen?

Hetty is het antwoord nog schuldig op mijn vraag, waarin ik stelde dat ik niet vergelijk.

Dus dat grote aantal argumenten dat aan de orde zou zijn geweest is het tweede voorbeeld van je schreeuwerige manier, een pertinente leugen ook nog eens, waar ik al lang klaar mee ben.

Snap je nu nog steeds niet, ook na deze weer uitgebreide uitleg, waarom ik niet meer discussieer met jou?
haha grapjas
dat de observaties van complexe systemen in onze wereld nu eenmaal altijd op ontwerp, informatie en intelligentie duiden.

Uit deze observaties trek jij de conclusie dat ze nu eenmaal altijd op ontwerp, informatie en intelligentie duiden.

DAt is een conclusie op basis van observaties(die je overigens weigert te beargumenteren, je houdt het bij "nu eenmaal") . Als je al het verschil niet weet tussen observaties en conclusies dan heb je weinig te zoeken in de wetenschap.

En de argumenten van anderen over het verschil tussen levende en dode systemen hieronder:

hetty:
Dat weet je al: je vergelijkt appels met peren. Je vergelijkt dode materie (ooit een auto kindjes zien krijgen?) met levende materie.
Bovendien zijn auto's pas sinds een paar honderd jaar door mensen verzonnen: leven heeft er miljarden jaren over gedaan.

Peter T. schreef:
ALLE observaties wijzen maar één kant op: complexiteit HEEFT een ontwerp, en dus een ontwerper.

Als dit voor dode systemen geldt, dan zeker voor levende systemen.

Je trekt hier een conclusie die ik niet begrijp. WAAROM zou iets wat voor dode materie ook gelden voor levende materie?? Weet je wel hoe groot het verschil is, daartussen?

Carel:
Wat ik mij wel eens afvraag is waarom crea's of ID'ers niet een vergelijk maken tussen het gekweekte leven, denk aan katten en hondenrassen, granen, te veel om op te noemen, en leven zoals dit zich aan ons voordoet. Je ziet dat het organisme verandert. Voornamelijk door slim kruisen en condities optimaliseren. Tot nu toe doet het leven het zélf, de mens schept hier hooguit de condities. Daaruit kun je zien dat kweken echt iets heel anders is dan autootjes in elkaar knutselen. Als je het bij de teelt over ontwerp hebt, dan gaat het ten hoogste over het ontwerp van de omstandigheden en de beïnvloeding van de seksuele selectie. Niet het ontwerp van het levend wezen zelf. Misschien dat we met de kennis van de genetica dat ooit wel kunnen, maar dan zullen de basis-bouwstenen wel buiten bereik blijven.

Darwin keek wel degelijk naar de kweek en teelt. Zijn eerste hoofdstukken van On the Origin zijn daar aan gewijd. Kunstmatige selectie noemde Darwin dat.

En dat was vóór 1859. Ik denk dat, als je toch een vergelijk zoekt, je daar terecht moet.
Daarnaast kun je beide 'dode' systemen eenvoudigweg het ontwerp en de ontwerper natrekken en bij 'levende systemen' niet. Het hoofdargument waarom je deze niet met elkaar kunt vergelijken.
Dus dat grote aantal argumenten dat aan de orde zou zijn geweest is het tweede voorbeeld van je schreeuwerige manier, een pertinente leugen ook nog eens, waar ik al lang klaar mee ben.
Het bovenstaande geeft feitelijk je ongelijk weer. Degene die scheldt en schreeuwt ben jij. Je vindt het blijkbaar lastig dat ID wetenschappelijk niet toetsbaar is. Geef gewoon aan dat het ook een geloof is dan ben je van al je frustraties af. Of lees een boek over wetenschapsfilosofie. Dan weet je ook dat jouw redenatie gebaseerd is op geloof en niet op wetenschap en dan weet je ook meteen waarom het geen wetenschap is.

nielsbosman
Berichten: 266
Lid geworden op: 20-07-2010 12:13

Bericht door nielsbosman » 19-04-2011 12:46

Als je bovendien iedereen meteen gaat beledigen waar je het mee oneens bent. En niet 1 keer, maar iedere keer, continu op welk forum dan ook. En zelf op het minste geringste op de teentjes getrapt bent, meteen om helemaal niets in een slachterofferrol springt. Dan ben je toch wel echt de realiteit helemaal kwijt. DAt je geen enkele vorm van zelfreflectie hebt op dat gebied is wel duidelijk. Het dogmatische van jouw geloof zal daar ongetwijfeld een rol in spelen. Heb je over het algemeen alleen maar zelf last van. Anders had je ook je eigen posten niet hoeven te verwijderen. Ik hoop dat je in je naaste omgeving toch echt een ander persoon bent. Dat hoop ik vooral voor je naaste omgeving. Op dit forum laat je slechts zien dat je geen enkel benul hebt van wetenschap. En je daar ook absoluut niet in wilt verdiepen.

Peter T.
ID debat
Berichten: 528
Lid geworden op: 20-07-2010 18:22

Bericht door Peter T. » 19-04-2011 13:54

MODFlight schreef:Peter,

Zou je, voor de goede orde en geheel in lijn met de spelregels die alhier gelden, in deze posting van je de nu nog missende referentie naar het Refdag artikel die je gebruikt hebt erbij willen plakken?

Mvg,

MODFlight
MODFlight schreef:Peter,

Aangezien je niet in bent gegaan op mijn verzoek een referentie te zetten bij 1 van je posten heb ik het stuk van het Ref. Dagblad in die post verwijderd.

Mvg

MODFlight
(moderator)
Tja, als je dan zelf de referentie geeft, ben je gewoon aan het pesten. We hebben hier dus een pestende moderator.

nielsbosman
Berichten: 266
Lid geworden op: 20-07-2010 12:13

Bericht door nielsbosman » 19-04-2011 14:07

Tja, als je dan zelf de referentie geeft, ben je gewoon aan het pesten. We hebben hier dus een pestende moderator.
weer een goed voorbeeld hoe je je in de slachtofferrol kruipt. Jij mag iedereen uitschelden, moet allemaal maar kunnen. Maar owee als er iemand je aanspreekt om de toch hier vrij duidelijke spelregels, dan wordt meneer in een keer gepest.

Dat is toch echt heel bijzonder. In welke wereld leef jij?

Peter T.
ID debat
Berichten: 528
Lid geworden op: 20-07-2010 18:22

Bericht door Peter T. » 19-04-2011 15:11

nielsbosman schreef:
Tja, als je dan zelf de referentie geeft, ben je gewoon aan het pesten. We hebben hier dus een pestende moderator.
weer een goed voorbeeld hoe je je in de slachtofferrol kruipt. Jij mag iedereen uitschelden, moet allemaal maar kunnen. Maar owee als er iemand je aanspreekt om de toch hier vrij duidelijke spelregels, dan wordt meneer in een keer gepest.

Dat is toch echt heel bijzonder. In welke wereld leef jij?
Hahaha jij bent de nar van dit forum man!

En een pertinente leugenaar, want mijn vragen over water kun je niet beantwoorden! Denk je nu echt dat het niet opvalt WAAR je allemaal aan voorbij gaat betreffende je eigen grove fouten?

nielsbosman
Berichten: 266
Lid geworden op: 20-07-2010 12:13

Bericht door nielsbosman » 19-04-2011 15:25

Hahaha jij bent de nar van dit forum man!

En een pertinente leugenaar, want mijn vragen over water kun je niet beantwoorden! Denk je nu echt dat het niet opvalt WAAR je allemaal aan voorbij gaat betreffende je eigen grove fouten?
- ik verwijder mijn posten niet
- ik beschuldig geen mensen van dingen die ze eigenlijk zelf doen
- ik word niet keer op keer gewezen op schelden en het plaatsen van referenties
- ik verander geen quotes van anderen.
- ik ben wel mijn emoties de baas
- ik kom WEL met argumenten
- ik kom wel met definities
- ik beledig niet keer op keer iedereen waar ik het mee oneens ben

Dus wie is nu de nar.

Als je iemand beschuldigd van het maken van grove fouten. Dan moet je die noemen en waar het fout zit. Dat kan je niet.

Bij jou is dat vrij eenvoudig.

- je vergelijkt dode systemen met levende systemen
- er zit een ontoetsbare conclusie in je hypothese. Je trekt de conclusie dat uit alle observaties blijkt dat er ontwerp, informatie en een ontwerper is. Je hypothese wordt daardoor niet toetsbaar, juist omdat je een voorbarige niet te toetsen conclusie trekt.
- De wereld is niet ontstaan door water. Leven wordt mogelijk gemaakt door o.a. water.

Het bovenstaande zijn nogal fouten die iemand met een wetenschappelijke achtergrond nooit gemaakt zou hebben. Dus hou je afzijdig van wetenschap, daar weet je niets vanaf.

Jij beschuldigt slechts mensen van dingen, maar gaat er nooit verder op in. Argumenten heb je niet.

Je weet niet eens wat het woord leugenaar betekent. Waar water precies vandaan komt weet niemand daar kun je alleen over speculeren. Een theorie is dat het water op aarde gevormd is door waterkristallen uit kometen.

FonsV
Berichten: 807
Lid geworden op: 20-07-2010 14:31

ID is een wetenschappelijk te testen hypothese

Bericht door FonsV » 19-04-2011 16:03

En de boeren... zij ploegden voort! :?
Een theoloog die naar exactheid streeft, heeft de eerste stap gezet op de weg naar het atheïsme. Een agnost is geen naïeveling, maar iemand die god nauwkeurig 'kent', voor wie dus veel, zo niet alle gods'voorstellingen' hun betekenis hebben verloren.

Determinist
Berichten: 193
Lid geworden op: 09-07-2010 18:36

Bericht door Determinist » 19-04-2011 16:18

Ik zou het graag hier toch over de inhoud willen hebben.
Dus mijn verzoek is om daar op te concentreren.

De titel van deze thread is

Mijn stelling:ID is een wetenschappelijk te testen hypothese

In de wetenschap is het de bedoeling dat je vragen stelt en de antwoorden onderzoekt. De vragen moeten zijn wat een hypothese kan verifiëren maar ook falsifiëren. De uitgangspunten moeten duidelijk omschreven zijn.

Alles moet in het werk worden gesteld om ondubbelzinnigheid te waarborgen. Het gaat om duidelijkheid en het op slechts één wijze uitleggen van specifieke punten.
Peter T. schreef: Niets anders dan obscurantisme.
Deze snap ik dus niet. Ik stel kritische vragen maar ze zijn wel to-the-point.
Als je stelt dat ID wetenschap is dan moet deze volgens de wetenschappelijke methode benaderd worden. Dus het is juist de bedoeling bepaalde vragen te stellen, juist om alle kanten belicht te krijgen.

Zie de betekenis van
Obscurantisme (uit het Latijn: obscurare = verduisteren, donker maken) is het doelbewuste streven om andere mensen in onwetendheid te houden en zelfstandig denken te verhinderen.
In academische debatten wordt de term "obscurantistisch" nogal eens gebruikt om een opponent af te schilderen als tegenstander van de vrije uitwisseling van gedachten.
Mijn vragen over en kritiek op ID als wetenschap zijn geldige vragen die juist tot zelfstandig denken aanzet. Je moet je die vragen JUIST stellen.
En als ID een wetenschap is zal deze de vragen ook moeten beantwoorden zoals elke tak van wetenschap dat behoort te doen.
En als ID een wetenschap is dan moet het reeds antwoorden hebben op deze vragen.
Ik zie het wéér gebeuren, evolutionisten hebben opeens een probleem met gangbare termen en gaan daar moeilijk over doen (oftewel de discussie in een wetenschappelijk kader trekken en vervolgens beperkt te gaan denken).
Nee, mijn vragen zijn juist om na te denken over de uitgangspunten die ID stelt. Een gezonde manier van doen en ook een verplicht nummer binnen wetenschap. Stel alle vragen, hoe dom dan ook, maar geef wel ondubbelzinnige antwoorden of onderzoek ze.

Gezien het feit dat je stelling is dat ID een wetenschap is trek ik juist de discussie in een wetenschappelijk kader. Logischer kan niet.
Jij beschuldigt mij ervan de discussie in dat kader te trekken. Maar dat is juist het onderwerp van deze thread. Is ID wetenschap of niet.
Waarom? Omdat je er niet áán wilt Determinist, dat de observaties van complexe systemen in onze wereld nu eenmaal altijd op ontwerp, informatie en intelligentie duiden.
Waarom heb ik je uitgelegd. De uitgangspunten moeten ondubbelzinnig zijn en mijn valide vraag is: wat is complexiteit?

Uiteraard kan ik zo complexe zaken opnoemen. Maar ik kan ook zaken opnoemen die niet complex zijn. Het is maar welke context je gebruikt. De context waarin de het begrip plaatst is dus hier dubbelzinnig.

ID stelt dus dat complexe systemen altijd op ontwerp, informatie en intelligentie duiden.

Is het dan zo dat ID tevens stelt dat niet-complexe systemen niet op ontwerp, informatie en intelligentie duiden?
Dan kom je met een sneeuwvlokje als zeer slecht voorbeeld
Ik stel slechts een vraag.
ID is er al een tijdje. Ze moeten onderhand dus een lijst hebben van zaken die wel complex zijn en welke niet.
Als ID een wetenschap is zou iedereen de vraag mogen stellen of een voorwerp (of iets, wat dan ook) een dergelijke complexiteit heeft dat het ontworpen moet zijn. ID zal dit dan moeten onderzoeken en moeten aantonen dat dit "te complex" is om op andere manieren dan ontwerp ontstaan moet zijn.

Maar nu zie je het verschil tussen de echte ID en de ID die zich voordoet als wetenschap.

Het doel van ID zou moeten zijn om het begrip "complexiteit" te onderzoeken en moeten aantonen dat dit niet anders dan door ontwerp ontstaan kan zijn. Ze moeten dus een voorwerp nemen en dit uitvoering gaan onderzoeken, net zo lang dat ze aannemelijk kunnen maken dat het echt alleen door ontwerp kan ontstaan.

Maar dat doet ID niet. Het stelt slechts dat het "te complex" is.
Benoem "te" in deze context.

Iets is te complex.

Laten we complex vervangen door iets anders.

Iets is te hoog
Iets is te rood

Daar kan je in de wetenschap niets mee.
Het moet gedefinieerd worden.

Iets is te hoog als het hoger dan 100 meter is (waarbij 'meter' een vaste definitie heeft)
Iets is te rood als de R in de RGB waarde hoger is dan 200 0 0. (waarbij de RGB waarde een vaste afgebakende waardes kan hebben).

Op welk moment stelt ID dat iets niet te complex is?
Welke voorwaarden moet het hebben?

Daarom zou ID zonder moeite voorbeelden van niet-complexe en wel-complexe systemen moeten kunnen benoemen. Maar op het slechte voorbeeld van mij, de sneeuwvlok geef je geen antwoord. Deze heb je namelijk niet, omdat er geen schaal van complexiteit bestaat en dat complexiteit niet gedefinieerd is welke ID als uitgangspunt neemt.
Break even point is een economische term, die doet helemaal niet ter zake.
Je begrijpt precies wat ik hiermee bedoel.
Wat is het punt waarop je kan stellen: dit ding is zodanig complex dat het ontworpen moet zijn en dit ding is niet complex die dus niet ontworpen behoeft te zijn. Waar zit die grens? Is er wel een grens?

Deze vraag moet ID beantwoorden als het een wetenschap geoogd te zijn. Ze moeten dit kunnen beantwoorden, beargumenteren en aannemelijk maken.
Vervolgens verzin je een schuivende schaal met een uitgangspunt dat niet wetenschappelijk te toetsen is en in onze wereld te observeren is (dat niets complex is en dus altijd vanzelf ontstaat).
Ik verzin die schaal niet, dezze schaal moet er volgens ID zijn, want deze stelt namelijk dat complexe systemen die eigenschap hebben. Dus er bestaan ook niet-complexe systemen. Een schaal van complexiteit dus.

En het geeft al aardig aan wat de status van ID als wetenschap is dat het basis uitgangspunt "complexiteit" geen schaal heeft in ID.
Dat is uitermate vreemd.
Je mag best stellen dat deze schuivende schaal het geval is, maar wat ik mis in je redenatie is een goede argumentatie, omschrijving en afbakening van je schuivende schaal.
Nou wordt ie mooi. Ik vraag aan ID welke mate van complexiteit ze onderkennen en waarop deze bepaald wordt en daarmee dus aan te geven welke niveaus van complexiteit bestaan, en jij wilt dat ik deze onderverdeling moet omschrijven.

Dat is de taak van ID om dat te onderzoeken !

Ik wil helemaal niet stellen dat hypotheses over complexiteit niet wetenschap is of kan zijn, maar dan moet het uiteraard wel wetenschap zijn die complexiteit onderzoekt en een duidelijke definitie daarvoor geven.

ID laat echter zien niet dat onderzoek te doen en alleen maar een stelling te deponeren dat te complexe zaken ontworpen moeten zijn.

Dus nogmaals de vraag, ook al vind je dit een slecht voorbeeld:

Is een sneeuwvlok complex?
Is deze zodanig complex dat deze ontworpen moet zijn?
Een ja, nee of ik weet niet.

Is een wolk (van stof of van water of gas) complex?
Is deze zodanig complex dat deze ontworpen moet zijn?
Een ja, nee of ik weet niet.


Dit zijn geldige vragen en als ID een echte wetenschap is en in de tijd dat het bestaat echt zelf goede definities heeft opgesteld over complexiteit dan moeten deze slechte voorbeelden prima met een Ja of Nee (of weet niet) beantwoord kunnen worden.

Want als ze vragen over deze voorwerpen al niet kunnen beantwoorden, wat kunnen ze dan wel zeggen over minder of meer complexe systemen?[/b]

hetty
Berichten: 72
Lid geworden op: 31-01-2011 19:16

Bericht door hetty » 19-04-2011 20:08

Peter T. schreef:
hetty schreef:Dat weet je al: je vergelijkt appels met peren. Je vergelijkt dode materie (ooit een auto kindjes zien krijgen?) met levende materie.
Typisch voorbeeld van een grote mond Hetty. Nergens leg je uit waarom ik die vergelijking niet kan maken. Naar jouw mening vergelijk ik appels met peren, maar ik vergelijk helemaal niets.
Ik word een beetje moe van je toon, Peter, ik heb de leeftijd wel gehad dat iemand me betichten kan van een 'grote mond'. Misschien kunnen we beleefd blijven.

In mijn ogen is ID wel degelijk bezig met het vergelijken van verschillende vormen van ontwerp.
Uit je OP:

Our experience-based knowledge of information-flow confirms that systems with large amounts of specified complexity (especially codes and languages) invariably originate from an intelligent source from a mind or personal agent." (Meyer, 2004 b))

Dus op basis van menselijke activiteiten waaruit informatie voorkomt (hier dan codes en talen) trekken IDers de conclusie dat er vergelijkbare intelligente activiteiten moeten plaatsvinden als het gaat om groeizaam leven.

Of het nu hebt over horloges of codes en talen: Het leeft niet. Het groeit niet uit zichzelf. (mocht in mijn tuin wel es wat minder)
En het krijgt niet zomaar kinderen die dan weer heel anders uit de verf komen dan de ouders, in tegenstelling tot het vorige toyota exemplaar uit de fabriek.
Als mensen iets ontwerpen is het bedacht, er is gebruik gemaakt van intelligentie en daarom MOET (volgens ID) achter het groeizame leven ook een bedenker zitten.

en dat vindt ik een vreemde conclusie.

Een grizzlybeer is niet naar de garage geweest voor wat aanpassingen aan de kou en kwam eruit als een ijsbeer. Nee, dat ging vanzelf, en als het niet vanzelf gaat, dan sterven ze van de kou. en zo zijn er dus een hoop diersoorten uitgestorven.

Peter T. schreef:ID en ik stellen alleen dat op basis van zo'n beetje alle observaties op onze aardbol complexe systemen niet vanzelf ontstaan, dat geldt voor dode systemen, maar hoeveel te meer voor levende.
Welke: Alle observaties?? en nu verwijs ik ook even naar de postings van Determinist.



Peter T. schreef:Dus nogmaals, leg eens uit waarom ik die vergelijking niet kan maken?
Daarnet las ik nog dat jij niets vergeleek. Zie bovenstaande dus.

Peter T. schreef:En als je toch zo'n grote mond hebt:
door wie ben jij opgevoed?
Peter T. schreef:- leg nou eens uit waarom evolutie DE uitzondering op deze observaties zou zijn???
In de eerste plaats is het zo dat er veel observaties op de wereld zijn waar echt geen intelligente ontwerper aan te pas komt. Observaties die te maken hebben met processen die op hun beurt weer te maken hebben de aard van deze aarde. En dan hebben we het heus niet alleen over sneeuwvlokjes, hoewel dat een heel mooi voorbeeld is. Zo heeft ook de ontwikkeling van het leven te maken met de samenstelling van de wereld, en andersom. (meer planten meer zuurstof etc)

Er is werkelijk een hoop tijd overeengegaan en heel veel meteorologische en tektonische processen voordat de onze atmosfeer, de aarde en het leven er bijlagen zoals nu het geval is.

Het mooie is dat oa de geologie, de paleontologie en de biologie kunnen verklaren waarom dit heden ten dage zo werkt.
Peter T. schreef:- leg nou eens uit HOE ons geslachtelijke voortplantingsysteem "ontstaan" is en HOE de informatie in deze twee systemen zonder intelligentie of ontwerp op elkaar afgestemd zijn??? Waar komt het man-vrouw concept vandaan?
Nou, ik ben geen evolutiebioloog. maar je kunt natuurlijk altijd zoeken op het eindeloze internet. altijd leuk.
En er is ook genoeg te vinden hoor. Zelfs in het nederlands.
Bijvoorbeeld waarom geslachtelijke voortplanting evolutionaire voordelen heeft. (maar ook nadelen) Dat vissen de eerste waren die HET deden. (365 miljoen jaar geleden)

http://www.nu.nl/wetenschap/2354246/vis ... -seks.html

Verder vermoeden de onderzoekers dat de ontwikkeling van de eerste geslachtsorganen werd beïnvloed door genen die ook betrokken zijn bij de vorming van ledematen.


http://www.interaxis.org/Interaxis2/htm ... ssens.html

Wat ik ook wel interessant vindt, is dat geslachtelijke voortplanting veel beter beschermt tegen virussen:
http://www.daaromevolutie.net/default.a ... ic=&segm=2

Het gekke is dat ook in de wondere wereld van de voortplanting evolutie weer die belangrijke rol speelt. Je weet wel, natuurlijke selectie, seksuele selectie etc. en natuurlijk de kunstmatige selektie, waar Carel het al over had.

Plaats reactie