Ruben

De meeste deelnemers kennen elkaar, ze komen van een vroeger forum dat inmiddels niet meer actief is. Hier kan iedereen iets over zichzelf kwijt, dat maakt deelnemen aan dit forum wat gemakkelijker
Plaats reactie
Ruben
Berichten: 51
Lid geworden op: 21-10-2010 16:28

Ruben

Bericht door Ruben » 21-10-2010 18:10

Hey allemaal,

Ik ben christen en geloof dat het Bijbels-christelijke wereldbeeld goed past bij de wereld die ik om me heen zie. Inzake oorsprong betekent dat een recente schepping (niet veel meer dan 10.000 jaar geleden), een wereldwijde zondvloed en beperkte gezamenlijke afstamming.

Wat leuk om een Nederlandstalig forum tegen te komen dat specifiek op het oorsprongsdebat is gericht!

Ik moet alleen wel zeggen dat ik mijn smaak voor discussiefora reeds vele jaren geleden heb verloren, vanwege de respectloze wijze waarop evolutionisten mij keer op keer behandeld hebben. Via internet kunnen mensen zich enorm brutaal opstellen, maar als ze oog in oog met je staan is het ineens een heel ander verhaal. Dan zijn het niet meer alleen een paar lettertjes op een scherm, maar heb je te maken met een echt persoon. Eén van de eerste dingen die ik op dit forum las waren de woorden "shit van crea-fantast Borger", hetgeen mijn wantrouwen over de respectloze houding van forumdiscussianten gelijk weer lijkt te bevestigen. Het zou mooi zijn als mensen op een vriendelijke wijze met elkaar over oorsprongsmodellen konden praten.

Daarnaast houd ik er niet van om tegen een meerderheid van evolutionisten te discussiëren. Dus zal ik me waarschijnlijk wat op de vlakte houden, discussies een beetje meelezen, en af en toe wat reageren.

Mijn website is Evolutie.EU. Eén van mijn artikelen is getiteld Forumdiscussies versus formele debatten, waarin ik tien redenen geef waarom formele debatten zijn te prefereren boven forumdiscussies.

Nogmaals, ik hoop dat we op amicale wijze met elkaar kunnen converseren over dit toch wel hele interessante en belangrijke onderwerp!

Groetjes,
Ruben

PS. Het lijkt me ook leuk om mensen die in het oorsprongsdebat geïnteresseerd zijn (zowel evo's als crea's) persoonlijk te leren kennen en misschien eens een keertje te meeten, bijvoorbeeld als er ergens een lezing over het onderwerp georganiseerd wordt.

Terrence
Berichten: 88
Lid geworden op: 06-08-2010 19:35

Bericht door Terrence » 21-10-2010 19:02

Welkom Ruben, het schiet me toevallig ook te binnen dat wij eens (ruim 2 jaar geleden) een enkele e-mail uitwisseling hadden over een vraag van mij over de meningsverschillen tussen creationisten over predatie (of dat voor of na de vloed ontstond).

Ik vond later nog een artikel van Answersingenesis over fossielen die predatie laten zien, dat is natuurlijk een goede reden om aan te nemen dat de organismen voor de vloed al predatie kenden. Behalve voor de mensen die aardlagen van het paleozoïcum niet zien als afzettingen van de vloed (die creationisten heb je ook nog, maar zijn sterk in de meerderheid volgens mij).

Anyway veel leesplezier en het lijkt mij ook wel een goed idee zo'n meeting!

carelvanheugten
Site Admin
Berichten: 36
Lid geworden op: 07-07-2010 12:57

Bericht door carelvanheugten » 21-10-2010 20:44

Hi Ruben,

Meestal ben ik onzichtbaar, maar bij deze laat ik me toch even zien.
je schreef:Ik moet alleen wel zeggen dat ik mijn smaak voor discussiefora reeds vele jaren geleden heb verloren, vanwege de respectloze wijze waarop evolutionisten mij keer op keer behandeld hebben. Via internet kunnen mensen zich enorm brutaal opstellen, maar als ze oog in oog met je staan is het ineens een heel ander verhaal. Dan zijn het niet meer alleen een paar lettertjes op een scherm, maar heb je te maken met een echt persoon. Eén van de eerste dingen die ik op dit forum las waren de woorden "shit van crea-fantast Borger", hetgeen mijn wantrouwen over de respectloze houding van forumdiscussianten gelijk weer lijkt te bevestigen. Het zou mooi zijn als mensen op een vriendelijke wijze met elkaar over oorsprongsmodellen konden praten.
Zoals je wellicht gezien hebt hebben wij een aantal spelregels die een respectloos debat niet toestaan. Wij passen die spelregels ook toe. Waarbij we niet al te flauw proberen te zijn, voorwaar, we kiezen voor de complexe middenweg dus.

Natuurlijk kunnen discussies wel eens een zekere felheid hebben, maar dat mag geen probleem zijn.

Wat me van het hart moet is dat zich regelmatig creationisten of ID'ers aanmelden, maar die zich vervolgens weinig of niet laten zien. Dat is jammer. Een christelijk geluid mag hier natuurlijk gehoord worden. Een van de veelposters is bijvoorbeeld Peter en zijn inbreng is heel eigen en welkom. De titel luidt niet voor niets 'Evolutie en Creatie', nevenschikkend in het debat dus.

Je hebt overigens volkomen gelijk, als je elkaar ontmoet wordt het een heel ander verhaal. Peter en ik hebben onlangs een biertje gedronken en dan vallen veel stukjes op zijn plaats.

Respect naar de persoon moet er altijd zijn, scherpte in het debat ook, pas dan, als je de degens inhoudelijk kruist, kom je tot inzicht, cq tot een afweging van eigen inzichten.

Het belangrijkste: 'have fun!'

Carel van Heugten (beheerder) 8)
Carel van Heugten

Dirk
Berichten: 302
Lid geworden op: 16-07-2010 20:06

Bericht door Dirk » 21-10-2010 20:50

Hoi Ruben,

Welkom!
Inzake oorsprong betekent dat een recente schepping (>10.000 jaar geleden)
Zin om hierover (over de vloed mag ook hoor) een wetenschappelijke discussie te voeren? Voor de gezamenlijke afstamming verwijs ik je naar Terrence; die is onze huisbioloog ;)
Ik moet alleen wel zeggen dat ik mijn smaak voor discussiefora reeds vele jaren geleden heb verloren, vanwege de respectloze wijze waarop evolutionisten mij keer op keer behandeld hebben.
It's in the eye of the beholder, denk ik zo. Mijn ervaringen zijn namelijk geheel anders, en voorbeelden daarvan zijn ook op dit forum makkelijk aan te wijzen. Afgezien daarvan; Flight en Peter hebben een internetdiscussieverleden dat heel wat verder teruggaat dan dit forum, dus van hun beider stijl zou ik me niet zo veel aantrekken. Kijk liever naar de argumenten.
"We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further."
--Richard Dawkins

carel
Berichten: 1569
Lid geworden op: 15-07-2010 10:40

Bericht door carel » 21-10-2010 21:16

Hi Dirk,
Je schreef:Voor de gezamenlijke afstamming verwijs ik je naar Terrence; die is onze huisbioloog
Dat kun je wel zeggen, Terrence weet er veel van. Ik had zelfs even het gevoel dat ik vroeger had als we het over de relativiteitstheorie hadden, "laat ik maar geen vragen stellen, stel je voor dat ik een domme vraag stel..."

Gelukkig heb ik slechts kort last van dit soort gêne. 8) :lol:
groet
Carel

Er zijn twee oneindigheden, het universum en de menselijke domheid. maar van het eerste ben ik niet helemaal zeker. Albert Einstein. :wink:

Flight
Berichten: 150
Lid geworden op: 08-07-2010 13:24

Bericht door Flight » 21-10-2010 21:18

Welkom Ruben,
"shit van crea-fantast Borger"
Die komt van mij! Doorgaans heb ik een bloedhekel aan mensen die de boel doelbewust lopen te flessen...onder die categorie schaar ik o.a Borger.

Ik zie staan dat je gelooft in een recente schepping...daarbij geef je aan groter (>) dan 10.000 jaar. Komt bij mij een beetje paradoxaal over. Heb je je wellicht vergist in het wiskundige teken????

Laat je niet van de wijs brengen door verhitte teksten hier en daar. 'Waar er twee vechten hebben er twee schuld' als ik zo vrij mag zijn dit gezegde met enige zelfreflectie te quoten.

Dus schroom vooral niet, laat je niet door mijn (of iemand anders' z'n) teksten weerhouden mee te doen aan de discussie...blaffende honden bijten niet!

@Dirk,
Voor de gezamenlijke afstamming verwijs ik je naar Terrence; die is onze huisbioloog
Terrence is goed...maar je bent 'onze eigen' Tijs toch niet vergeten hoop ik???
“I'm not normally a praying man, but if you're up there, please save me, Superman!”
- Homer Simpson

Dirk
Berichten: 302
Lid geworden op: 16-07-2010 20:06

Bericht door Dirk » 21-10-2010 21:24

Flight schreef:Terrence is goed...maar je bent 'onze eigen' Tijs toch niet vergeten hoop ik???
Zeker niet, alleen heb ik Tijs de afgelopen tijd hier weinig gezien, dus ik dacht, ik noem degene met wie Ruben inmiddels al wel kennis heeft gemaakt.
"We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further."
--Richard Dawkins

Flight
Berichten: 150
Lid geworden op: 08-07-2010 13:24

Bericht door Flight » 21-10-2010 21:29

Zeker niet, alleen heb ik Tijs de afgelopen tijd hier weinig gezien, dus ik dacht, ik noem degene met wie Ruben inmiddels al wel kennis heeft gemaakt.
Ah bon! Carel schrijft net dat Tijs een ziekenhuisopname heeft of heeft gehad...dat verklaart z'n afwezigheid.

Hopenlijk dat Tijs snel weer boven Jan is en in goede gezondheid weer hier weer kan verschijnen.
“I'm not normally a praying man, but if you're up there, please save me, Superman!”
- Homer Simpson

carel
Berichten: 1569
Lid geworden op: 15-07-2010 10:40

Bericht door carel » 21-10-2010 21:30

Heren,

Zoals ik elders meldde is Tijs enige tijd afwezig vanwege lichamelijke deconfiture. Ik heb hem onlangs gesproken, hij knapt al weer heel aardig op en hij komt zeker terug. Tijs is zeker deskundig op gebied van evolutie, maar zeker op bijbelgebied, daarop maak je hem ook niks wijs en ik mis zijn wijze posten.

En toch is het goed om ook een 'huisbioloog' als Terrence te hebben.
groet
Carel

Er zijn twee oneindigheden, het universum en de menselijke domheid. maar van het eerste ben ik niet helemaal zeker. Albert Einstein. :wink:

Ruben
Berichten: 51
Lid geworden op: 21-10-2010 16:28

Bericht door Ruben » 21-10-2010 21:31

Dank jullie wel voor het warme welkom. :)
Terrence schreef:Welkom Ruben, het schiet me toevallig ook te binnen dat wij eens (ruim 2 jaar geleden) een enkele e-mail uitwisseling hadden over een vraag van mij over de meningsverschillen tussen creationisten over predatie (of dat voor of na de vloed ontstond).
Ah, grappig. Refereer je naar de feedbackinzending die leidde tot dit artikel?
carelvanheugten schreef:De titel luidt niet voor niets 'Evolutie en Creatie', nevenschikkend in het debat dus.
Dat was inderdaad het eerste dat me in positieve zin opviel: de titel luidt 'Evolutie en Creatie', en niet 'Evolutie en Creationisme'.

Echter, onder het subforum 'Nieuws' bevinden zich de mappen 'Evolutietheorie nieuws' en 'Creationisme nieuws', waar die ongelijkheid dus wel weer in doorklinkt. Ook zijn er de mappen 'Kritiek op argumenten van creationisten' en 'Kritiek op argumenten van evolutiebiologen', terwijl het veel logischer zou zijn om die laatste map 'Kritiek op argumenten van evolutionisten' te noemen. Een evolutiebioloog is namelijk gewoon een bioloog die deskundig is op het gebied van de evolutiebiologie (en daar eventueel onderzoek naar doet), maar is niet noodzakelijkerwijs een evolutionist. En de meeste evolutionisten zijn geen evolutiebiologen, dus waarom heeft die map zo'n vreemde naam?
Dirk schreef:Voor de gezamenlijke afstamming verwijs ik je naar Terrence; die is onze huisbioloog ;)
De huisbioloog: ieder forum zou er één moeten hebben. (-:
Flight schreef:[...] daarbij geef je aan groter (>) dan 10.000 jaar. Komt bij mij een beetje paradoxaal over. Heb je je wellicht vergist in het wiskundige teken????
Ik ben een creationist, die vergissen zich toch altijd? (-:
Flight schreef:Doorgaans heb ik een bloedhekel aan mensen die de boel doelbewust lopen te flessen...onder die categorie schaar ik o.a Borger.
Ken je hem persoonlijk? Ik wel namelijk. Je inschatting is onjuist. Hij maakt soms een klein denkfoutje, maar is nooit bewust de boel aan't flessen.

Plaats reactie