Gorilla

Ik realiseer me dat er een filosofische stroming bestaat die alles vanuit de natuurwetenschappen verklaren wil.
Ik accepteer alles wat de natuurwetenschappen mij te bieden hebben.
Maar is dit alles wat er over de werkelijheid gezegd kan worden?
Dat ik in de menselijke vrijheid geloof en in God geloof, zijn dat rare gevolgen van chemische processen in bepaalde delen van mijn hersenen?
FonsV
Berichten: 807
Lid geworden op: 20-07-2010 14:31

Gorilla

Bericht door FonsV » 29-03-2012 15:19

Hopelijk doet de URL het.

http://www.youtube.com/watch_popup?v=FZ-bJFVJ2P0

Zou zo'n aap ook ergens in geloven?

Groeten.

Fons.
Een theoloog die naar exactheid streeft, heeft de eerste stap gezet op de weg naar het atheïsme. Een agnost is geen naïeveling, maar iemand die god nauwkeurig 'kent', voor wie dus veel, zo niet alle gods'voorstellingen' hun betekenis hebben verloren.

carel
Berichten: 1569
Lid geworden op: 15-07-2010 10:40

Bericht door carel » 29-03-2012 21:46

De url deed het gelukkig. Andere filmpjes hierboven krijg ik op mijn iPadje niet aan de praat helaas.

Prachtige film Fons!

Goeie vraag. Ik denk niet dat gorilla's geloven, maar wat niet is kan nog komen. Zo is het de mens in ieder geval vergaan..

Religie zit diep in ons systeem.
groet
Carel

Er zijn twee oneindigheden, het universum en de menselijke domheid. maar van het eerste ben ik niet helemaal zeker. Albert Einstein. :wink:

FonsV
Berichten: 807
Lid geworden op: 20-07-2010 14:31

Gorilla

Bericht door FonsV » 29-03-2012 23:15

Dag Carel,
Je schreef:Andere filmpjes hierboven krijg ik op mijn iPadje niet aan de praat helaas.
Ik weet niet welke filmpjes je bedoelt. Mogelijk die in de draad over 'de bron van....', die al zo lang geleden was gestart? De URL die jij daar gaf bleek opgeruimd te zijn, die van Artitu heb ik bekeken, maar die was van het bekende EO-kaliber en dat is mijn wereld niet. Vandaar dat ik maar een heel andere eronder heb gezet. :D

Zullen we dat gorilladocumentairetje maar hoopgevend noemen? :wink:

Groeten.

Fons.
Een theoloog die naar exactheid streeft, heeft de eerste stap gezet op de weg naar het atheïsme. Een agnost is geen naïeveling, maar iemand die god nauwkeurig 'kent', voor wie dus veel, zo niet alle gods'voorstellingen' hun betekenis hebben verloren.

carel
Berichten: 1569
Lid geworden op: 15-07-2010 10:40

Bericht door carel » 30-03-2012 00:12

Hi Fons,

Ja, laten we dat filmpje van die gorilla hoopgevend noemen. Hoopgevend dat er na de mens nieuwe generaties zelfbewuste wezens opgroeien die wel de waarde van waardig samenleven en balans met de natuur hoog in hun vaandel hebben. Geen religies uit explosieve en politiek instabiele gebieden, want die kunnen de wezens na ons net zo missen als kiespijn als wij. Of een 10 geboden waarvan je de meeste meteen zou moeten wegstrepen, met name dat onthutsende begin Deuteronomium 5:6-21

Vereer naast mij geen andere goden.
Maak geen godenbeelden, geen enkele afbeelding van iets dat in de hemel hier boven is of van iets beneden op de aarde of in het water onder de aarde. Kniel voor zulke beelden niet neer, vereer ze niet, want Ik, de :HEER, uw God, duld geen andere goden naast Mij. Voor de schuld van de ouders laat Ik de kinderen boeten, en ook het derde geslacht en het vierde, wanneer ze Mij haten; maar als ze Mij liefhebben en doen wat Ik gebied, bewijs Ik hun Mijn liefde tot in het duizendste geslacht.

Zelfs als kind werd ik hier al buitengewoon droef van. Dit is zo intens slecht. Dieren hebben nog op geen enkele manier laten zien dat ze tot dit soort larie in staat zijn.

Laat dat zo blijven, in der gode naam :(
groet
Carel

Er zijn twee oneindigheden, het universum en de menselijke domheid. maar van het eerste ben ik niet helemaal zeker. Albert Einstein. :wink:

Juda
Berichten: 505
Lid geworden op: 20-04-2011 14:40

Bericht door Juda » 30-03-2012 14:40

carel schreef:De url deed het gelukkig. Andere filmpjes hierboven krijg ik op mijn iPadje niet aan de praat helaas.

Prachtige film Fons!

Goeie vraag. Ik denk niet dat gorilla's geloven, maar wat niet is kan nog komen. Zo is het de mens in ieder geval vergaan..

Religie zit diep in ons systeem.
Hoi allemaal,

Ik denk dat Gorillas niet hoeven te geloven.
Zij hebben een affectie met God die geen geloofswoorden nodig heeft.
Deze gorilla in elk geval wel.

Hij heeft Liefde en Liefde is in mijn ogen de wil van God.

Ik zie mezelf alleen maar bevestigd in mijn geloof in Christus,

Dit omdat Hij de enige is die het overtredingsprobleem tussen God en mens rechtvaardig oplost.

groeten Juda.
het Zelf is mijn God
het Zelf is Liefde, Het Zelf is Kracht.
Het is Rust, en het is Vrede.
Brahman is de Natuur en Atman is het Goddelijke Zelf dat wij allen in ons dragen.
www.arsfloreat.nl/downloads.html lees gita.pdf

Juda
Berichten: 505
Lid geworden op: 20-04-2011 14:40

Bericht door Juda » 30-03-2012 15:12

carel schreef: Goeie vraag. Ik denk niet dat gorilla's geloven, maar wat niet is kan nog komen. Zo is het de mens in ieder geval vergaan..

Religie zit diep in ons systeem.
Hoi allemaal,

Ik denk dat Gorillas niet hoeven te geloven.
Zij hebben een affectie met God die geen geloofswoorden nodig heeft.
en ook gorillas zijn volgens mij gered door het offer van Christus, net als alle andere dieren.
Zonde kan volgens mij namelijk overal voorkomen, ook onder gorilla's.

Deze gorilla doet het goede, dat is voor mij:Christus,
in elk geval wel.

deze Gorilla heeft Liefde en Liefde is in mijn ogen de wil van God.

Ik zie mezelf daarom alleen maar bevestigd in mijn geloof in Christus,
ik zie mijn eigen gebrek aan liefde schaamteloos, maar eerlijk en door de liefde van deze gorilla onthuld.
en ik zie hoe het anders kan.

Ik vertrouw op Christus:
Dit omdat Christus de enige is die het overtredingsprobleem tussen God en
( evolutionaire ) schepping rechtvaardig oplost.
En die Deuteronomium-wet hoef ik van God niet te houden, omdat ik dat niet kan.
het is een voorbeeld van regels die mensen niet kunnen houden en niet hoeven te houden.
het was toen gebruikelijk, omdat Israel deze regels gebruikte in de woestijn, om te overleven.
Van God kwamen ze niet met het doel dat ze zich eraan hadden moeten houden, maar om hen te laten zien dat ze een verlosser nodig hadden.
Dit zagen ze niet, terwijl het in de Bijbel staat.
Vanwege deze misvatting zijn ze zich eraan gaan houden en zijn ze slaven van een onhoudbare wet geworden.
De wet is Gods Rechtvaardige maatstaf, die wij mensen niet kunnen waarmaken.
Wij zijn allen overtreders van Zijn Wetten in Gods ogen.
En zo is het ook bedoeld;)

De Thora heeft in de kern namelijk een heel andere betekenis:
Namelijk:
Heb de God der Liefde lief met heel je hart, ziel geest en verstand.
Heb je medemens lief als jezelf bent.

En Christus zei over die twee regels:( Marcus 12 vers 28,32.
Aan deze regels hangt de wet en de profeten.

Ik zal een poging doen die het overtredingsprobleem uitlegt.
Een onbekende Kracht, die ik God noem, en als Goddelijk ervaar, dankzij een energie in mij, die ik als Gods Liefde beschrijf, bestaat.

Dat is volgens mij wetenschappelijk bewezen, of dat waar is, moet nog blijken, maar deze mensen zeggen van wel:
De Quantumfysica noemt Het / ( Hem?) een Kracht die van buiten op de materie inwerkt.

http://www.youtube.com/watch?v=qj_i7YqDwJA

en deze:
http://www.youtube.com/watch?v=ZlmrHMBW36w

Hoezo overtreding? wel... :oops:
Ik heb zelf de nodige leugens verteld.:oops:
Ik ben een man die is opgegroeid in overtreding.:oops:
Ik ben geboren in een wereld waarin talloze leugens zijn verteld, en waarvan ik sommige zelfs helaas nu nog geloof.
:oops:
hoewel ik eraan werk om rechtvaardiger te worden en meer op de Liefde te lijken.

God moest mij veroordelen, omdat ik gelogen heb.
God moest mij Veroordelen omdat ik mij niet aan Deuteronomium kan houden.
God moest mij veroordelen, omdat ik gestolen heb.
En God moet de kern van de Zonde, namelijk het Verlangen veroordelen, van de Thora.
Immers: het verlangen is de oorzaak van de overtreding.
En verlangens zitten in de gedachtenwereld en in de gevoelswereld.
God kan die niet uitschakelen.

Hoe dan ook: Ik ben zonder het offer van een Rechtvaardige man vervloekt.

Christus is in dit verhaal wel gekomen, is veroordeeld in mijn plaats en is door God bevrijd en opgestaan.

waarom een straf voor een Rechtvaardige?
Straf moet er zijn voor de onrechtvaardige.
Ik ben bestraft doordat Christus mijn plek innam.
Daardoor ben ik nu vrij, en uit Liefde voor mijn God, besteed ik die vrijheid nuttig.

Een Boeddhistische of Hindoeistische God, die niet oordeelt, staat misdaden toe en is onrechtvaardig.
Daarnaast zal de gewone man dat niet overleven, omdat de crimineel en de corrupte overheden dan gewonnen hebben.
lees "1984" voor een toekomst zonder Christus.

Een god die iemand stuurt maar dit probleem niet oplost, is per definitie onrechtvaardig.
Een god die zijn mensen Rechtvaardig noemt, alsof het iets is dat ze zelf bereikt hebben, is per definitie onrechtvaardig.

Waarom?
Alle mensen zijn slaven van onwetendheid, zijn slaven van verkeerd gedrag, volgend uit die onwetendheid.

De keuze waar ik voor sta is deze:
Het eeuwige Graf of Christus.

Terecht zegt de God van Israel:
Wie Mij ( Na volledige kennis ) niet erkent, heeft de Dood lief.

Maar in het westen zijn velen onwetend over deze kennis.
Daarom is God genadig voor de onwetende.

God heeft het in het Kruisoffer met Zijn enige Rechtvaardige mens Christus op een akkoordje gegooid, zodat Hij de Rechtvaardigen niet hoeft te veroordelen.
Christus stemde dus in met deze gruwelijke dood, omdat Hij van God houdt.

Het gevolg van deze kennis is dit:
Ik ben vrij: alles is mij geoorloofd, maar niet alles is nuttig.
Dat betekent dat ik alles van God mag.
Maar of het wijs is, dat moet nog blijken.
is het wijs om moorden te plegen?
Nee.
Is het wijs om te liegen uit zelfzucht?
nee.
Heb ik Christus lief met het doen van die 2?
Nee.

Ik wil anderen geen kwaad doen van God, sterker nog, ik wil de mensen liefhebben omdat God via Christus mij Liefhad.


Dit Besef+Kennis+Wetenschap is voor mij de dagelijkse realiteit.
groeten Juda. :wink:
het Zelf is mijn God
het Zelf is Liefde, Het Zelf is Kracht.
Het is Rust, en het is Vrede.
Brahman is de Natuur en Atman is het Goddelijke Zelf dat wij allen in ons dragen.
www.arsfloreat.nl/downloads.html lees gita.pdf

carel
Berichten: 1569
Lid geworden op: 15-07-2010 10:40

Bericht door carel » 30-03-2012 15:44

Hi Juda,

Ik heb je post enkele keren gelezen. Hij komt nogal somber op me over moet ik eerlijk zeggen. Hetzelfde gevoel bekruipt me als ik strenge christen zie, daar zie ik ook niet heel veel plezier en lol met elkaar. Toch is dat een essentieel bestanddeel van het bestaan hier, er is al ellende genoeg en dan hoef je er ook niet nog eens een erfzonde bij te krijgen.

Wat dat stukje uit Deuteronomium mij laat zien is dat knechting en onderwerping net zo krachtig in het christendom voorkomt als in de islam. Hetgeen overigens "onderwerping" betekent. Het jodendom? Idem dito. Kijk naar die mannen in hun zwarte pakken, met die typische baarden en hoeden. Ik ril als ik de beelden zie. Ik schrik als ik ze hoor praten, onverzoenlijk.

Ik leef niet in een wereld waarin onzienbare krachten mij op de knieen willen dwingen. Ik kies voor een leven waarin volwassenheid en elkaar serieus nemen als weldenkend onafhankelijk mens de boventoon voeren. Of ik een zondaar ben? Natuurlijk ben ik dat, maar het bezwaart me niet, ik doe mijn best. En als ik zie dat ik ernaast peer probeer ik dat te herstellen, tenzij het om mensen gaat die zelf niks willen leren of de wijsheid in pacht menen te hebben. Daar ben ik heel snel mee klaar.

En die gorilla is puur. Net als al die koolmezen en roodborstjes in mijn tuin. Heel echt en puur. Ze liegen niet, ze moorden niet, tenzij om te kunnen eten, ze doen wat ze doen. Met alle energie, elke dag opnieuw. Daar haal ik heel veel inspiratie uit. Steeds meer eigenlijk.
groet
Carel

Er zijn twee oneindigheden, het universum en de menselijke domheid. maar van het eerste ben ik niet helemaal zeker. Albert Einstein. :wink:

FonsV
Berichten: 807
Lid geworden op: 20-07-2010 14:31

Gorilla

Bericht door FonsV » 30-03-2012 16:02

Dag Juda,

Je verhaal heb ik gelezen als een geloofsgetuigenis. Ik ben een aanhanger van het axioma: "De fide non est disputandum" = "Over geloof valt niet te twisten" en ik ga dus geen strijd met je aan over de vraag: Wie heeft hier gelijk?
Je schreef:Ik denk dat Gorillas niet hoeven te geloven.
Afhankelijk van wat je onder 'geloven' verstaat stel ik ertegenover dat een gorilla niet in staat is tot het op gezag van een ander aannemen van een waarheid. Dat is weer een ander axioma: "Ad impossibile nemo tenetur"= "Niemand is tot het onmogelijke verplicht".
Je schreef:Zij hebben een affectie met God die geen geloofswoorden nodig heeft.
Gorilla's kennen positieve en negatieve gevoelens en geven daar blijk van. Doen mijn teckels ook.
Je schreef:En ook gorillas zijn volgens mij gered door het offer van Christus, net als alle andere dieren.
JHWH bracht in het verhaal over Abraham en het offer van Isaak de Joden aan het verstand dat Hij geen prijs stelde op het menselijke eerstelingenoffer. Blijkbaar is Hij in het Nieuwe Testament tot andere gedachten gekomen.
Je schreef:Zonde kan volgens mij namelijk overal voorkomen, ook onder gorilla's.
Hoe krijg je het op papier!!! Als Boeddha zoiets zou horen, draaide hij om in zijn graf. :shock:

Groeten.

Fons.
Een theoloog die naar exactheid streeft, heeft de eerste stap gezet op de weg naar het atheïsme. Een agnost is geen naïeveling, maar iemand die god nauwkeurig 'kent', voor wie dus veel, zo niet alle gods'voorstellingen' hun betekenis hebben verloren.

carel
Berichten: 1569
Lid geworden op: 15-07-2010 10:40

Bericht door carel » 30-03-2012 16:11

Hi Fons,

Heldere post.

Met een heel leuk zinnetje
Fons schreef:Afhankelijk van wat je onder 'geloven' verstaat stel ik ertegenover dat een gorilla niet in staat is tot het op gezag van een ander aannemen van een waarheid. Dat is weer een ander axioma: "Ad impossibile nemo tenetur"= "Niemand is tot het onmogelijke verplicht".
Dat doet me het volgende bedenken: het zou voor die gorilla verrekte handig zijn als hij een beetje thuis zou zijn in het Latijn. Zo van: ecce Gorilla, mea culpa! Waarop wij zouden antwoorden et cum spiritu tuo. Voor je het weet heb je daar dan een geloofsgemeenschap. Niet zo goed, laten ze dat 'geloofs' maar weglaten, 'gemeenschap' is voldoende lijkt me :)
groet
Carel

Er zijn twee oneindigheden, het universum en de menselijke domheid. maar van het eerste ben ik niet helemaal zeker. Albert Einstein. :wink:

FonsV
Berichten: 807
Lid geworden op: 20-07-2010 14:31

Gorilla

Bericht door FonsV » 30-03-2012 16:20

Dag Carel,
Je schreef:Ja, laten we dat filmpje van die gorilla hoopgevend noemen.
Dat probeer ik mezelf ook aan te praten, dat de hooggeroemde evolutie bij de mens nog maar nét is begonnen. Ik vrees alleen dat er wereldwijde hardhandige gebeurtenissen nodig zijn om de massa tot andere gedachten te brengen. Onze interpretatie van 'heerser' der schepping mag wel errug veel de kant op van 'dienaar' der schepping en de 'grote bazen' allemaal dienaren der dienaren.
Je schreef:Of een 10 geboden waarvan je de meeste meteen zou moeten wegstrepen, met name dat onthutsende begin Deuteronomium 5:6-21
Kijk, had jij dat ook al op zo'n jonge leeftijd. Leuk. Ik heb ooit eens gevraagd: “Hoe kan een Almachtige God gediend willen worden? Heeft God ergens behoefte aan dan? Dan is Hij toch geen God”!!!

Maar ja, dat was dan weer tegen een of ander zeer been. Gelukkig heeft God geen benen. Denk ik. :wink:

Groeten.

Fons.
Een theoloog die naar exactheid streeft, heeft de eerste stap gezet op de weg naar het atheïsme. Een agnost is geen naïeveling, maar iemand die god nauwkeurig 'kent', voor wie dus veel, zo niet alle gods'voorstellingen' hun betekenis hebben verloren.

Plaats reactie